wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Metody naturalne

Najlepsze witaminy dla kobiet

123RF
05.11.2013

Witaminy są związkami chemicznymi, niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Nie są składnikami odżywczymi i nie dostarczają nam energii ani budulca. Pełnią jednak ważne funkcje regulacyjne. Muszą być dostarczane z pożywieniem, ponieważ ludzkie narządy nie potrafią ich syntetyzować.


Zazwyczaj w pokarmach znajdują się prowitaminy, które pod wpływem rozmaitych reakcji chemicznych przekształcają się w witaminy. Niestety, nie można najeść się ich na zapas. Witaminy muszą być dostarczane regularnie. Ich nadmiar prowadzi do hiperwitaminozy, której skutki mogą być w niektórych przypadkach równie niebezpieczne dla naszego zdrowia, jak witaminowe niedobory.


Zapotrzebowanie zależy od stanu zdrowia, wieku oraz płci. Przedstawiamy katalog najważniejszych witamin z punktu widzenia zdrowia kobiety.


Witamina A
W naszym organizmie witamina A jest syntetyzowana z β-karotenu. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie komórek i wspomaga proces ich regeneracji, zapobiega wysychaniu nabłonka oraz ma bardzo pozytywny wpływ na narząd wzroku.


Odpowiednia ilość witaminy A skutkuje dobrą kondycją skóry, włosów i paznokci. Błony śluzowe jamy ustnej i przewodu pokarmowego są także dzięki niej utrzymywane w prawidłowym stanie. Witamina jest ważnym składnikiem kośćca i chroni organizm przed chorobotwórczymi drobnoustrojami.
Niedobory tej witaminy mogą prowadzić do zaburzeń widzenia, zwłaszcza po zmroku, ujawnia się wtedy tak zwana „kurza ślepota”. Skóra może się łuszczyć i rogowacieć. Pojawiają się częste infekcje. Nadmiar witaminy A nie jest toksyczny, odkłada się w tkance tłuszczowej.


Bogatym źródłem witaminy A jest tran, produkty mleczne i mięsne oraz niektóre warzywa, jak pomidory, papryka, dynia czy marchew.


Witaminy z grupy B
Osiem różnych witamin z grupy B pomaga utrzymywać właściwy metabolizm, reguluje napięcie mięśniowe i wpływa na kondycję naszego umysłu. Dla kobiet, zwłaszcza młodych i będących w ciąży, szczególnie ważna jest witamina B9, czyli kwas foliowy.


Substancja ta reguluje procesy metaboliczne oraz razem z kobalaminą (witaminą B12) wpływa na tworzenie i dojrzewanie czerwonych krwinek. Niedobory mogą prowadzić do niedokrwistości, a także niewłaściwego funkcjonowania układu nerwowego. Zbyt mała ilość kwasu foliowego może wywołać zaburzenia rozwojowe u płodu. Bogatym źródłem kwasu foliowego są drożdże, owoce, zielone warzywa i wątroba.


Za prawidłowe funkcjonowanie mięśni, układu nerwowego i serca odpowiada tiamina (witamina B1). Ryboflawina (witamina B2) bierze udział w przemianie białek i węglowodanów. Witamina PP (B3) wpływa na regulację poziomu cukru we krwi i cholesterolu. Jest bardzo ważna dla właściwej kondycji naszej skóry. Kwas pantotenowy (witamina B5) ma udział w regenerowaniu się komórek skóry i pigmentacji włosów. Wpływa także na wspomaganie systemu immunologicznego. Witamina B6 bierze udział w tworzeniu hormonów, enzymów i hemoglobiny. Reguluje ciśnienie krwi, pracę serca i funkcjonowanie układu nerwowego. Jest bardzo ważna w łagodzeniu objawów napięcia przedmiesiączkowego.


Witamina C
Kwas askorbinowy, czyli witamina C, ma właściwości bakteriobójcze, dzięki czemu jest niezwykle skuteczny w przeciwdziałaniu przeziębieniom. Witamina C odgrywa znaczną rolę w produkcji kolagenu i głównych białek naszego organizmu.


Odtruwa cały organizm i wzmacnia jego odporność. Kwas askorbinowy bierze udział w procesach metabolizowania tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych oraz stabilizuje nasz układ immunologiczny. Witamina C przyspiesza gojenie się ran i skraca czas trwania przeziębień oraz sezonowych infekcji. Jej niedobory powodują słabsze gojenie się ran, skłonność do krwawień oraz bóle stawowe i kostne. Długotrwały brak kwasu askorbinowego w pożywieniu prowadzi do szkorbutu.


Niektóre badania lekarskie wykazują, że zwiększone dawki tej witaminy ograniczają występowanie choroby wieńcowej oraz mogą przeciwdziałać rozwojowi niektórych chorób nowotworowych.


Najwięcej witaminy C zawiera kiszona kapusta, owoce cytrusowe, czarna porzeczka, szpinak i natka pietruszki.

 

1 2
REKOMENDACJA
2014-03-06 11:30:52
~Baska

Oj widzę , że ktoś napisał o aktywatorze wody Aqua Lyros Atar Golden, to wspaniałe urządzenie mam już od czterech lat . Mogę powiedzieć , że efekty są realne - cudowne - nie do uwierzenia. Basia z Wrocławia

2014-01-04 10:22:32
~Zocha

Od roku mam aktywator wody od Atara Golden nic lepszego nie znajdziecie, daje naturalną źródlaną wodę do życia . Idealna na poprawę zdrowia i urody ,skóra jest jędrna i gładka Poprawiona drożność żył wpłynęła na stabilizację ciśnienia krwi. Bóle mięśnia sercowego ustąpiły. Obraz krwi też się poprawia , myślę , że to ważne dla chorych na białaczkę.Depresja o smutnej chorobie odeszła w niepamięć.

2013-11-15 14:56:21
~V

Nadmiar witaminy A nieszkodliwy? Hiperwitaminoza wit. A może być przyczyną uszkodzeń oczu, skóry, kości, wątroby, nerek.... Nieee, zupełnie nieszkodliwe.

2013-11-09 00:38:27
~wilman

Twoje dziecko, mąż, żona, dziewczyna czy chłopak wraca późno do domu i nie chce ci powiedzieć gdzie był? koniec z tym! dzięki tej stronie namierzysz telefon i dowiesz się gdzie aktualnie przebywa osoba której szukasz! >>>> epidem.pl/mtzlc.html <<<<

2013-11-07 18:22:05
~basia

Mnie mówią, że wyglądam młodziej, lepiej. I faktycznie świetnie się czuję. Tajemnica polega na tym, że Odżywiam się zdrowo , jem owoce i warzywa, jem regularnie, zaczynam też od zdrowego śniadania co jest najważniejsze w tym wszystkim(zdrowesniadanie.info/gber es ; idealnafigura.com/gberes).Zdrowie jest tylko jedno, warto o niego zadbać!

2013-11-06 09:05:44
~madzia

nie ma żadnych naukowych dowodów na to, aby przyjmowanie wit. c miało jakikolwiek wpływ na profilaktykę oraz na przebieg przeziębień. Tym bardziej nowotworów. Są natomiast wyniki badań pokazujące, iż przyjmowanie witamin w postaci suplementów zwiększa częstość wystęopowania nowotworów u osób przyjmujących je. Wniosek jest taki, że syntetyczne postaci antyoksydantów są niebezpieczne dla zdrowia, witaminy należy zapewnić sobie w diecie.

2013-11-06 08:55:50
~ak

najwięcej witaminy C zawiera truskawka, wbrew pozorom.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.