wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Metody naturalne

Co jeść, by lepiej spać?

Fotolia
02.01.2014

Sen jest niezbędny, by nasz organizm funkcjonował prawidłowo. Zbyt mała dawka nocnego wypoczynku, powoduje ospałość, zaburzenia w układzie nerwowym,  pogarsza stan skóry i włosów, a także prowadzi do wielu chorób. Skutki niedosypiania są doskonale znane osobom cierpiącym na bezsenność. Kłopoty z zasypianiem, płytki sen i częste wybudzania - to poważny problem. Zanim jednak sięgniemy po pigułki, spróbujmy poprawić swój sen za pomocą diety. Co jeść, by lepiej sypiać? Odpowiedzi na to pytanie jest sporo. 

 

Zaburzenia snu łagodzi melatonina. To hormon wytwarzany głównie w nocy lub wtedy, gdy organizm znajduje się przez dłuższy czas w ciemnym pomieszczeniu. Wytwarzana przez znajdującą się mózgu szyszynkę melatonina, pełni funkcję zegara biologicznego, a więc odgrywa ważną rolę w regulacji snu i czuwania. Hamuje ona także procesy starzenia organizmu neutralizując wolne rodniki. Pobudza układ odpornościowy oraz ma właściwości antymiażdżycowe. Naukowcy z Izraela zbadali grupę osób powyżej 70 roku życia z zaburzeniami snu. Okazało się, że nie pomagały im leki, natomiast melatonina w niewielkich dawkach była w stanie przywrócić prawidłowy rytm dobowy i wyraźnie poprawić długość snu. 

 

Dziś walczymy z bezsennością na różne sposoby. Jedni uważają, że na sen pomaga lampka wina, inni biorą środki nasenne. Najlepiej jednak jeść przed snem produkty naturalne, które pobudzają szyszynkę do wydzielania melatoniny, jedynego tak naprawdę środka na zdrowy spokojny sen. Do takich produktów należy m.in. sok wiśniowy. Przeprowadzone kilka miesięcy temu w Stanach Zjednoczonych badania wykazały, że osoby, które piły szklankę soku wiśniowego dwa razy dziennie przez tydzień, spały o pół godziny dłużej i o wiele spokojniej od osób, które soku nie piły. Dlaczego? Otóż cierpki sok wiśniowy zawiera tryptofan, aminokwas, który przekształca się w serotoninę. Serotonina z kolei powoduje, że w organizmie zwiększa się stężenie tak potrzebnej melatoniny. 

 

Jednak najwięcej melatoniny nasz organizm wyprodukuje, gdy przed snem zjemy trochę malin. Jeden gram tych owoców pozwoli na produkcję 387 nanogramów melatoniny czyli całkiem sporo. I w tym przypadku sprawcą całego zamieszania jest serotonina i tryptofan. Aby spać spokojnie i mocno, warto również wprowadzić do swojej diety inne miękkie owoce. Truskawki, jeżyny, agrest czy porzeczki to znakomite katalizatory produkcji melatoniny.  Na sen znakomicie działają także migdały i nasiona słonecznika. Kilka migdałów zjedzonych na dwie godziny przed pójściem do łóżka wystarczy. Migdały i orzechy są bowiem dobrym źródłem nie tylko tryptofanu, ale także magnezu i witamin, które pozwolą się zrelaksować i rozluźnią spięte mięśnie.

 

Bogate w tryptofan są również banany. Poza tym zawierają one potas, magnez, mangan, fosfor, wapń i żelazo - czyli wszystko to, co pozwala nam się spokojnie zregenerować po ciężkim dniu.  Warto także pamiętać o podstawowych zasadach dietetycznych. Przed snem nigdy nie jemy obfitych posiłków. Najlepiej zjeść ostatni posiłek na dwie godziny przed snem. Kolacja powinna być lekka - np. ciemne pieczywo, lekkie wędliny czy ryba i koniecznie warzywa - najlepiej liściaste. Jeśli uda nam się wprowadzić tych kilka zmian w sposobie odżywiania i włączyć do diety produkty, które stymulują organizm do wytwarzania melatoniny, problemy ze snem powinny zniknąć.

(ad)/ (mtr)

REKOMENDACJA
2014-01-13 13:02:46
~klaudia

Ja od dłuższego czasu miałam z tym poważny problem. Nie mogłam zasnąć a jak wstawałam to od razu byłam zmęczona. Okazało się, że dużo zależy od odżywiania. Znajoma poleciła mi odpowiednie, zdrowe i naturalnie:) smaczne posiłki ( zdrowesniadanie.info/gberes ; idealnafigura.com/gberes ) dzięki których teraz wyglądam lepiej świetnie się teraz czuje a co najważniejsze nie mam już problemu ze snem. Polecam

2014-01-08 07:57:18
~Jola

Sen to podstawa ja pisze portal Ciam http://www.ciam.pl/aktualnosci/aktu alnosci-sen-jako-naturalny-wypoczyn ek bez snu nie pociągniecie długo. Na sen trzeba jeść z umiarem i conajmniej 2 lub 3 godziny przed

2014-01-07 20:34:45
~Iza

kawa zbożowa też jest dobra na sen

2014-01-07 20:18:54
~rycghu

A slyszeliscie co jurek powiedzial? ------ Prawicowe gnoje, modliliscie sie o to od 20 lat, wiec postanowilem was wysluchac - oznajmil na fantpage'u WOSP Jurek Owsiak. - Niniejszym deklaruje, ze cala pula z tego finalu WOSP pojdzie na darmowy alkohol i prezerwatywy, ktore rozdamy na Woodstocku. I co, zatkalo cacaoooo???

2014-01-07 18:52:39
~oooooooooooooooooooooo

ptak ptak jeszcze raz ptak

2014-01-07 18:03:18
~wiesia

Oj, po bananie to ja na pewno będę dobrze spała

2014-01-07 17:23:32
~kala

Zapraszam na stronę http://www.naturhouse-polska.pl/ :)

2014-01-07 15:39:36
~kucharreczkaa

Zapraszam na stronę kuchnianacodzien.pl:)

2014-01-07 15:14:04
~kama

ja dobrze spie jak meza pare razy pukne w zadek

2014-01-07 14:57:08
~Milena

Chcesz być zgrabna , zadbana i nie wstydzić się swojego ciała? Z czystym sumieniem polecam ludzi których znajdziecie na faceboku wpisując dieta trening suplementacja. Wejdzcie na profil i zamówcie zestaw na odchudzanie. Układany indywidualnie pod każdą osobę.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.