wyszukanie zaawansowane

Metody naturalne

Gotować warzywa czy nie?

123RF
16.04.2014

Hellozdrowie.pl

Mówi się, że gotowanie, mrożenie i rozdrabnianie warzyw powoduje, że tracą one na wartości. Otóż nie zawsze! Są bowiem i takie składniki odżywcze, które podczas obróbki nie tylko nie zostają stracone, ale nawet zyskują na sile.

 

Karotenoidy – barwniki siłacze

 

Karotenoidy to najczęściej występujące w świecie roślin barwniki. Ich źródłem są żółte, pomarańczowe, czerwone warzywa i owoce oraz zielone liście warzyw. Jak dotąd zidentyfikowano ponad 500 karotenoidów, z czego najbardziej popularne to beta-karoten, likopen, luteina i zeaksantyna. Związki te są silnymi antyoksydantami, zapobiegają powstawaniu i szkodliwemu działaniu wolnych rodników, chroniąc organizm przed nowotworami, miażdżycą i chorobami narządu wzroku. 

 

Beta-karoten można znaleźć głównie w żółtych, pomarańczowych i czerwonych owocach i warzywach. Najbardziej popularnym źródłem prowitaminy A (bo taką inną nazwę ma beta-karoten) jest marchew. Likopen znajdziesz w warzywach o czerwonej barwie, przede wszystkim w pomidorach, przy czym główne źródło tego związku stanowią przetwory pomidorowe. Luteina i zeaksantyna, mimo że są żółtymi barwnikami, znajdują się głównie w zielonych warzywach liściastych (zielony barwnik chlorofil maskuje ich kolor): szpinaku, jarmużu, natce pietruszki, sałatach oraz dyni, cukinii, brokułach i zielonym groszku. 

 

Rozdrabniaj, podgrzewaj i dodawaj tłuszcz

 

Jak je przygotowywać, by moc karotenoidów wykorzystać najpełniej? Badania dowodzą, że warzywa zawierające karotenoidy powinny być poddawane procesom technologicznym, takim jak rozdrabnianie i łagodne ogrzewanie. Dlaczego? Bo taka obróbka poprawia uwalnianie i wchłanianie tych związków. Dzieje się tak dlatego, że karotenoidy w roślinach występują w trudno dostępnych połączeniach z białkami, a ogrzewanie pozwala rozłożyć te połączenia, przyczyniając się tym samym do łatwiejszego przyswojenia tych związków przez organizm. Również rozdrabnianie powoduje ich większe wykorzystanie, bo niszczy otaczające karotenoidy struktury celulozowe. 

 

Dla przykładu: zawartość likopenu w 100 g świeżych pomidorów, w zależności od odmiany, może wynosić od 0,88 do 7,74 mg, a w takiej samej ilości zupy krem likopenu znajduje się minimum 8 mg, czyli nawet kilkukrotnie więcej! Dlatego by zwiększyć przyswajanie likopenu, zrób krem z pomidorów.

 

By zyskać więcej beta-karotenu, marchewkę warto ugotować. A żeby lepiej wykorzystać luteinę i zeaksantynę, zjedz szpinak duszony zamiast w sałatce, bo ‒ jak dowiodły badania ‒ najsłabiej związki te wykorzystywane są ze świeżych liści warzyw. 

 

Uwolnione w wyniku wysokiej temperatury i rozdrobnienia karotenoidy potrzebują „środka transportu”, by wniknąć do organizmu. Jest nim tłuszcz. Dlatego dodawaj go do gotowanej marchewki, duszonego szpinaku czy kremu pomidorowego. Wybierz taki, który ma dobroczynne właściwości dla organizmu. Najlepszy będzie olej rzepakowy, oliwa z oliwek czy prawdziwe masło.

 

Małgorzata Różańska, hellozdrowie.pl

 

Czy polskie ważywa są lepsze od sprowadzanych z innych krajów? zobacz film:

 

REKOMENDACJA
2014-05-03 15:08:05
~Kazik M.

Gotować i jeszcze raz gotować.Np. jedząc surową marchew wchłaniamy ok. 15% substancji czynnych poprzez krew do naszego organizmu a z gotowanej oczywiście z dodatkiem masełka (B-karoten - prowit.A rozpuszcza się w tłuszczach i w organizmie staje się wit.A) wchłaniamy ca 80-85% subs. czynnych. Podobnie jest też z pomidorami (zaw.likopen p/dział. na powstawanie prostaty), papryką, burakami czy też cebulą - tej nigdy na surowo, jedynie czosnek na surowo ale miazgę i to z umiarem.

2014-04-24 14:48:51
~Papierek

Szkoda czasu na to wszystko, lepiej zainteresować się czym są Opcje Binarne. Ja spróbowałem i nie żałuję, udało mi się zarobić ponad 3krotnie więcej niż w robocie siedząc po 8godzin codziennie :/ Obrałem swoją strategię, na b i n a r y 2 4 pomagają na początku i potem można już tylko zarabiać. Chyba rzucę robotę i zostanę przy samych opcjach.

2014-04-19 08:33:27
~dana

ja bardzo lubię surowe, chrupiące. A suszone dodaję do serów własnej roboty polecam, http://winoiser.com/blog-wino-i-ser /

2014-04-19 06:09:36
~C

A

2014-04-19 06:09:09
~Maria

Bardzo dobra dieta dla zdrowia i też odchudza w książce do kupienia w internecie autor Bożena Kropka ze Skoczowa tytuł Pokonaj alergię. Przepisy kulinarne co i jak gotować żeby być zdrowym.

2014-04-18 17:11:08
~Iwona

Szukaj i czytaj o aktywatorze wody Aqua Lyros Atara Golden aby nie mieć problemów zdrowotnych .Wiem bo mam już trzy lata .

2014-04-17 12:57:08
~kasia

Polecam skorzystać z tych informacji zamieszczonych w tym artykule, zmienić swoje nawyki żywieniowe. Ja właśnie miałam z tym problem. Lubię mięso więc jadłam go prawie codziennie.Mało owoców,warzyw, ryb, dużo mięsa i tuczące przekąski spowodowały u mnie nadwagę.Nie mogłam znaleźć odpowiedniej diety. Próbowałam różnych sposobów. Aż wreszcie ktoś polecił coś rewelacyjnego!(idealnafigura.com/gb eres)Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te kg, wiem tylko ze nie głodowałam.

2014-04-16 13:30:32
~Andzi23

Żyję zdrowo i zarabiam codzienną kasę w systemie: bogaty-typy.pl Kocham życie jak jest przypływ gotówki

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.