wyszukanie zaawansowane

Metody naturalne

Pokochaj białe owoce i warzywa

123RF
04.05.2015

Jeśli boicie się podwyższonego poziomu cholesterolu, zjadajcie co najmniej jedno jabłko dziennie. Może być też inny owoc lub warzywo, ale ważny jest jego kolor.

Po raz pierwszy naukowcy zbadali związek barwy owoców i warzyw, w które bogata jest nasza dieta, z ryzykiem udaru. Wyniki są bardzo zaskakujące, bo dotychczas wiele wskazywało, że to ciemne rośliny (dzięki dużej zawartości antocyjanów) są najzdrowsze dla serca i naczyń. Jednak holenderscy naukowcy analizowali przypadki 20 tys. osób (w wieku od 20 do 65 lat) przez dziesięć lat i doszli do odwrotnych wniosków. Im rośliny jaśniejsze, tym bardziej chronią przed jednym z najgroźniejszych skutków chorób układu krążenia.

Uczeni z Uniwersytetu Wageningen, bo o nich mowa, podzielili owoce i warzywa na cztery grupy kolorystyczne: zielone, pomarańczowe/żółte, czerwone/fioletowe oraz białe. Z tym, że kierowali się kolorem miąższu, nie skórki czy innej części rośliny. Okazało się, że jadłospis bogaty w rośliny z trzech pierwszych grup nie miał związku z częstszymi czy rzadszymi przypadkami udarów. Natomiast uczestnicy badania, którzy zjadali dużo roślin o jasnych barwach, mieli nawet o 52 proc. niższe ryzyko udaru niż pozostali!



W „białej” grupie badani jedli przede wszystkim jabłka. To jedne z najzdrowszych owoców na świecie. Zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy, dzięki czemu hamują proces starzenia i obumierania komórek. Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego na Florydzie nazywali je w jednej z publikacji „cudownymi owocami”, gdyż jak dowiedli, kobiety, które zaczęły jeść codziennie przynajmniej jedno jabłko, już po pół roku miały we krwi o 23 proc. mniej złego cholesterolu, a o 4 proc. więcej dobrego. Przy okazji nie można pominąć białych warzyw takich jak cebula, czosnek czy kalafior. One z kolei zawierają spore ilości związków siarki, które ograniczają osadzanie się płytek miażdżycowych na ścianach naczyń krwionośnych.

Autorzy badania podkreślają, że nie powinniśmy rezygnować z różnokolorowych owoców i warzyw. Ich zdrowe właściwości ujawniają się w innym zakresie. Na przykład fioletowe rośliny pomagają zapobiegać otyłości i cukrzycy. Zielone zawierają sporo błonnika, kwasu foliowego i karotenoidów, czyli związków, które mogą hamować rozwój nowotworów. Zaś pomarańczowe i żółte rośliny to bogactwo zeaksantyny, likopenu, potasu, beta-karotenu i witamin, szczególnie A i C. Rośliny z tej grupy wspomagają wzrok, układ krążenia, zmniejszają stany zapalne, chronią stawy i kości, a także poprawiają odporność.


Tekst: Julia Krupińska , hellozdrowie.pl

 

Hellozdrowie.pl

 

REKOMENDACJA
2016-07-20 16:22:07
~bożenka

ja też jadam, 5 porcji dziennie. Przypomina mi o tym kalendarz a raczej smsy od psychodietetyka które przychodza w ciagu i nawolują do utrzymania zdrowych nawyków. firma nazywa sie cel www.twojcel.eu

2015-05-06 04:11:58
~tomek

pokażcie źródło tego artykułu to uwierzę!

2015-05-05 14:15:49
~IRKA

ZWŁASZCZA TE KTÓRYMI NAS KARMICIE Z 99% ZAWARTOŚCIĄ CHEMII :)))))))))) !!!!!!!!!!!!! KIEDYŚ TO WSZYSTKO BYŁO ZDROWE I ZAPYLANE PRZEZ PSZCZÓŁKI !!!!!!!!!!!!!!!! :))))))))))

2015-05-05 13:59:12
~Ewa

Sprawdźcie również wyniki głosowania internautów na najlepsze tabletki na odchudzanie, wyniki dostępne na stronie rtno.pl

2015-05-05 13:58:11
~Antoni M.

Jasne, a świstak zawija je w te sreberka. Artykuł sponsorowany, widać coś trzeba zrobić z zalegającymi w kraju jabłkami, ale żaden polityk nie przyzna się do błędu. Pomysłodawców tych "sankcji" powinno się ukarać.

2015-05-05 13:45:26
~poleszuk

Ale jak jeść jabłka z przechowalni? Zrywane niedojrzałe, nawet po miesiącach "dojrzewania" są twarde i bez smaku! Ja przestałem jeść jabłka, nie jestem w stanie choć kiedyś bardzo je lubiłem.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.