wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Metody naturalne

Menu na wzmocnienie odporności

fot. Thinkstock
03.02.2012

W okresie jesienno – zimowym, kiedy zmniejsza się dostępność świeżych warzyw i owoców, codzienna dieta często staje się mniej urozmaicona. Zdarza się, że brakuje w niej ważnych witamin i minerałów, które wspierają układ odpornościowy. Warto zatem wiedzieć, w jakich produktach szukać w ciągu jesiennych i zimowych miesięcy składników, które zapewnią skuteczną ochronę przed atakiem bakterii i wirusów. 

Postaw na witaminy
Wśród witamin, wspomagających układ odpornościowy, na pierwszym miejscu jest witamina C, którą, poza importowanymi owocami cytrusowymi,  znajdziemy  również we wszystkich rodzajach kapusty oraz owocach dzikiej róży.  Witamina C jest obecna, choć należy zaznaczyć, że w mniejszej ilości, również w kapuście kiszonej. 

Korzystny wpływ na system immunologiczny ma także witamina A.   Do jej dobrych źródeł należą: podroby (wątroba), żółtka jaj oraz pełnotłuste przetwory mleczne.  Warto pamiętać, że prowitamina A (beta - karoten) jest obecna w wielu warzywach, z których w okresie jesienno - zimowym najłatwiej dostępna jest marchew i dynia. Przygotowując surówkę z marchwi lub dyni warto dodać trochę oleju roślinnego np. słonecznikowego, rzepakowego lub  lnianego. W obecności tłuszczu zwiększa się przyswajalność beta – karotenu. 



Aktywność komórek układu odpornościowego jest również warunkowana przez witaminę E.  Jej doskonałym źródłem są orzechy, nasiona, awokado oraz oleje roślinne (słonecznikowy, z zarodków pszenicy).  Zawartość witaminy E w orzechach laskowych wynosi średnio aż 40 mg w 100g!

Doskonałe trio
Żelazo, cynk i selen to składniki mineralne niezwykle ważne do sprawnego działania układu odpornościowego.  Kiedy spada ich spożycie, zmniejsza się jednocześnie zdolność organizmu do skutecznego likwidowania szkodliwych mikroorganizmów.  Aby zrealizować dzienne zapotrzebowanie na żelazo, cynk i selen należy zadbać o urozmaicenie diety. Wymienione składniki mineralne występują bowiem w różnych grupach produktów spożywczych.  Razowe pieczywo, żółte sery, wątroba, kasza gryczana, mięso to dobre źródła cynku. Łatwo przyswajalne żelazo jest obecne głównie w podrobach i czerwonym mięsie, a selen w owocach morza, rybach i nerkach.  Wśród produktów roślinnych selenu dostarczają nasiona roślin strączkowych oraz czosnek.

Jakich owoców nie należy obierać?

Domowe sposoby na infekcję. Które są najskuteczniejsze?

1 2
PRZECZYTAJ KONIECZNIE
REKOMENDACJA
2012-02-08 09:31:13
~Ola

Poczytaj i wyślij tłuszcz do diabła. Idealna dieta dla każdego bez względu na wiek. Odżywia, oczyszcza organizm, wzmacnia i regeneruje. Ponadto możesz jeść ulubione posiłki i chudnąć.. Ja po dwóch ciążach zgubiłam 10 kg w 3 miesiące i wagę trzymam. Polecam kilocotydzień.pl

2012-01-26 12:23:51
~łuki

Witam, zwracam się z prośbą, jeśli nie czujesz się dotknięty przez kryzys finansowy albo jesteś po prostu człowiekiem dobrej woli proszę wspomóż mnie. Szukam trzydziestu tysięcy pomocnych ludzi, którzy zechcieliby mi pomóc, ponieważ muszę spłacić kredyt, który jest dla mnie zbyt dużym ciężarem. Dlatego proszę Cię o pomoc w wysokości 1 złotówki lub dowolnej kwoty na konto nr 43114020040000380264446126. Z góry dziękuję wszystkim ofiarodawcom- Łukasz Laszczak.

2011-11-22 14:29:48
~kluska

wzmocnić odporność można tez przez zioła i rośliny. ja ostatnio wpadłam na żeń-szeń. od roku stosuje i przeziębienie przynajmniej mnie nie łapie. o samym działaniu żeń-szenia można sobie poczytać na www.koreanski-zen-szen.pl

2011-11-13 20:05:18
~szkoła zdrowia

witam ćwiczenia aerobowe dla każdego szybko stracisz zbędne kilogramy więcej na http://tiny.pl/h1k7n

2011-11-12 01:02:11
~iwa

Uważam, że swoją dietę warto przygotować z osobą, która się na tym zna. Chodzi mi oczywiście o dietetyka. Ja wybrałam poradnię dietetyczną Fresh Line Na zdrowie! z okolic Warszawy. Wiem, że dieta, którą stosuję jest zbilansowana, zgodna ze mną, a co najważniejsze - smaczna! :)

2011-11-11 22:01:59
~stop-głupim

Zerowa wiedza "autora", co z cebulą i czosnkiem (oczywiście polskim) ???????

2011-11-11 20:34:55
~pola

Ty tez schudniesz. Wpisz w wyszukiwarce 'atypowa batalia z nadwaga' a dowiesz sie jaki znalazlam na to sposob.

2011-11-11 20:10:07
~dream

Mam 10 dni, żeby zrealizować marzenie swojego życia, ale brakuje mi 10tys zł, jeśli znajdzie się tu 10tys ludzi, którzy ofiarują po 1zł, to może się udać. Jakie to marzenie? Jak napiszę to się nie spełni! Pewnie się nie uda, ale zawsze warto spróbować oto nr. konta: 33 1140 2004 0000 3802 6322 4979 tytuł wpłaty "marzenie" Jeśli chcesz wpłać ale tylko 1zł! (chodzi też o przekonanie czy można zmobilizować 10 tys ludzi do zrobienia czegoś bezinteresownie) DZIE

2011-11-08 18:25:21
~Jurek

Przestańcie p.....ć że mleko jesat zdrowe dla dorosłych .To BZDURA!!!

2011-11-08 18:18:41
~dalia

potrzebne informacje

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.