wyszukanie zaawansowane

Metody naturalne

W jakich owocach jest najwięcej witamin?

Fotolia.com
07.03.2014

Witamina E

Niedobór tego związku może mieć o wiele poważniejsze skutki niż brak witamin A czy C. Gdy w naszym organizmie krąży za mało witaminy E, może dojść do dystrofii, czyli zaniku, mięśni, rozpadu erytrocytów we krwi, pojawienia się przebarwień starczych na skórze czy uszkodzenia nerwów. U dzieci niedobór tej witaminy wywołuje zaburzenia wzrostu, a u kobiet może doprowadzić nawet do niepłodności lub w przypadku ciężarnych do poronienia.

Kontakt z żelazem i miedzią powoduje zanik witaminy E w organizmie. Również nadmiar tłustego pożywienia zwiększa na nią zapotrzebowanie. Jak w takim razie uzupełnić braki? Można to zrobić jedząc np.: awokado, kiwi, mango, maliny, brzoskwinie czy granaty.

 

Witamina K
Witamina K ma bardzo korzystny wpływ na układ kostny i pokarmowy. Dodatkowo, pomaga w zachodzeniu procesów krzepnięcia krwi, dzięki czemu skraca czas gojenia się ran.

Związek ten trafia do naszego organizmu dzięki bakteriom jelitowym. Jednak bardzo łatwo można go zniszczyć poprzez spożywanie konserwantów lub zażywanie antybiotyków i środków przeciwbólowych. Dlatego po przebytej chorobie należy uzupełnić braki witaminy K, zjadając owoce takie, jak kiwi, awokado, granat, winogrono, mango.

 

Witaminy B1 i B2
Witamina B1, czyli tiamina, odpowiada za właściwe funkcjonowanie układu nerwowego oraz pracę mięśni i serca. Wpływa również na zdolność koncentracji i pamięć. Niedobory tiaminy zdarzają się dosyć rzadko i są bezpośrednio związane z niedożywieniem. Najczęściej pojawiają się u osób uzależnionych od alkoholu, na skutek gorszego wchłaniania się tej substancji z przewodu pokarmowego. Lekkie niedobory tej witaminy wywołać mogą wymioty, biegunki i objawy niewłaściwej pracy nerwów obwodowych. Duże niedobory mogą prowadzić do zaników mięśni, oczopląsu, osłabienia pracy serca. Pojawić się mogą też obrzęki i zaburzenia psychiczne.

Natomiast witamina B2 zwana również ryboflawiną, wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego oraz uczestniczy w przemianie białek i węglowodanów. Wraz z witaminą A działa na błony śluzowe, drogi oddechowe, wzrok i kondycję skóry. Do klasycznych objawów niedoboru tego związku należą stany zapalne gardła i jamy ustnej, zajady, wypadanie włosów i łojotokowe zmiany skórne.

Jak uzupełnić jej braki? Owoce nie są istotnym źródłem witamin B1 i B2 jednak niewielkie ich ilości zawierają również awokado, winogrona, mango, pomarańcze, granaty, ananasy i mandarynki. Jednak zawartość w nich tiaminy i ryboflawiny nie przekracza 0,1 mg/100 g.

 

Witamina B3
Witamina B3, zwana witaminą PP lub niacyną, bierze udział w ponad 50 różnych procesach zachodzących w naszym organizmie. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i pokarmowego oraz zdrową skórę. Bierze udział w syntezie hormonów płciowych, wspomaga krążenie oraz usuwa z krwi nadmiar złego cholesterolu i trójglicerydów. Niacyna wpływa na produkcję czerwonych krwinek i odtruwa organizm.

Niedobór witaminy B3 może prowadzić do zwiększania się bóli migrenowych i podwyższonego napięcia nerwowego. Niacyna jest używana do łagodzenia bólu menstruacyjnego oraz jako środek regulujący występowanie miesiączki. Duże niedobory wywołują stany zapalne skóry, biegunki i różnego rodzaju zaburzenia psychiczne.

Najwięcej witaminy B3 znajdziemy w owocach takich, jak: awokado, brzoskwinie, banany, mango, morele, maliny, ananasy, truskawki, kiwi, winogrona czy arbuzy.

 

Witamina B9
Witamina B9, czyli kwas foliowy, ma szczególne znaczenie dla kobiet w ciąży. Niedobory mogą prowadzić do wad rozwojowych układu nerwowego, mózgu i rdzenia kręgowego dziecka. Witamina reguluje procesy metaboliczne, procesy podziału komórek oraz bierze udział w tworzeniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek. Niedobory prowadzą do niedokrwistości, nadpobudliwości oraz trudnościach w zasypianiu.

Gdzie znajdziemy witaminę B9? Szukać jej powinniśmy w: awokado, pomarańczach, kiwi, jeżynach, truskawkach, malinach, bananach i ananasach.
 

aba/mtr, zdrowie.wp.pl

1 2
REKOMENDACJA
2017-03-08 09:20:27
~1012

MAŁO PIĘKNIE

2015-06-16 04:08:41
~Znachor

Mozna zakonserwowac soki antyutleniaczami alt to tez chemiczna trucizna a pozatym do skow dodaje sie cukier-bialy cukier ,chyba nie musze opisywac BIALA SMIERC?Chce zwroci uwage ze musimy znallesc czas na zdrowie i paliwo ktore jest naszym pozywieniem,w przeciwnym razie bedziemy chodzacymi trupami.Zycie to nie tylko praca.A jakosc zycia zalezy od naszego pozywienia i ruchu.

2015-06-16 04:03:36
~Znachor

Duzo tu madralskich ktorzy w rzeczywistosci nie maja zielonego pojecia o zdrowiu,zywieniu i zywnosci,jeden pisze pijcie wode z kranu,ludzie na listosc w wodzie z kranu jest chlor to trucizna!!! Inny pisze picje jakis sok?? zaden sok nie zastapi owocow i warzyw bezposrednio spozytych albo zrobionych z nich sokow i wypitych natychmiast.Zaden z sokow sprzedwanych w sklepach nie jest zdrowy,witaminy rozkladaja sie juz po kilku minutach a po 24 godzinach pozostaja tylko smak i bakterie.

2015-04-26 12:27:56
~Romek

A ja polecam wszystkim wodę z kranu. Zawartość mikroelementów jest porównywalna z warzywami i owocami. Ubytki witamin i mikroelementów w ciągu ostatnich 35 lat sięgają od 17% do 70%. Woda z kranu jest wielokrotnie tańsza.

2014-12-18 04:36:31
~Mike

A ja polecam wszystkim Juice Plus,Jest to coś najlepszego poza soczystymi warzywami i owocami zdjętymi z krzaczka. Kto ma w dzisiejszym świecie czas na przygotowanie 5 porcji co dzień warzyw i owoców. A tu mamy 9 różnych warzyw i 9 różnych owoców gotowe. Robi to firma ze Szwajcarii. Jest to do dostania w 30 krajach na świecie i od kilku lat w Polsce. Zainteresowanych zapraszam po informacje. whiteape@interia,pl

2014-08-18 20:52:49
~Tymek

Z awokado też jest olej, o dziwo można w procesie tłoczenia na zimno go uzyskać. Przypadkiem trafiłem na niego kupując olej lniany z serii olejów świata.

2014-03-11 23:53:21
~kasia

jabłka nie maja za dużo witamin, ale wazne pod wzgledem zdrowotnym: enzymy !!! to one sa główną wartością w nich .. ... ... ..............

2014-03-11 20:16:10
~homarek

Twoje dziecko a może partner-ka wraca późno do domu i nie chce ci powiedzieć gdzie był? koniec z tym! dzięki tej stronie namierzysz telefon i dowiesz się gdzie aktualnie przebywa osoba której szukasz! http://addr.co/1Lu

2014-03-11 17:08:55
~wap

najpierw,banany,pozniej pomarancze a na samym końcu jabłka,nie przepadam za jabłkami,ale lubie placki jabłkowo cynamonowe

2014-03-11 14:44:42
~kasia

Polecam skorzystać z tych informacji zamieszczonych w tym artykule, zmienić swoje nawyki żywieniowe. Ja właśnie miałam z tym problem. Lubię mięso więc jadłam go prawie codziennie.Mało owoców, warzyw, ryb, dużo mięsa i tuczące przekąski spowodowały u mnie nadwagę.Nie mogłam znaleźć odpowiedniej diety. Próbowałam różnych sposobów. Aż wreszcie ktoś polecił coś rewelacyjnego!(idealnafigura.com/gb eres)Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te kg, wiem tylko ze nie głodowałam.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.