wyszukanie zaawansowane

Psychologia

ADHD - na czym polega?

fot. Thinkstock
26.01.2012

Od pewnego czasu pojęcie “ADHD” wzbudza powszechne zainteresowanie nie tylko psychologów i pedagogów pracujących z dziećmi, ale także rodziców. Czym dokładnie jest ADHD?

ADHD to skrót od angielskiej nazwy Attention Deficit Hyperactivity Disorder, czyli "Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi" (często nazywany po prostu "zespołem hiperkinetycznym" lub "zespołem nadpobudliwości psychoruchowej").

Przez równowagę układu nerwowego rozumie się określony stosunek procesu pobudzania i hamowania. Z nadpobudliwością psychoruchową mamy do czynienia wtedy, gdy dochodzi do powstania przewagi procesów pobudzania nad procesami hamowania.

Jeżeli w fazie największego wzrostu mózgu występują jakieś zakłócenia, mogą one doprowadzić do zmniejszenia się liczby połączeń nerwowych oraz spowolnić niezbędne biochemiczne procesy dojrzewania. To może zaburzyć dynamikę procesów nerwowych, a tym samym wpłynąć na opóźnienie kształtowania się mowy, pisania, czytania oraz myślenia.



ADHD jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń wieku rozwojowego. Cechą charakterystyczną zespołu jest występowanie trwałych wzorców zachowania, utrzymujących się przynajmniej przez 6 miesięcy, a przejawiających się przede wszystkim jako: zaburzenia koncentracji uwagi, nadmierna impulsywność i nadruchliwość. Nasilenie tych objawów jest niewspółmierne do wieku i poziomu rozwoju oraz utrudnia funkcjonowanie dziecka w otoczeniu.

Niepokój powinno wzbudzać długotrwałe występowanie u dziecka takich zachowań jak:
•    Nadmierna ruchliwość - nie jest w stanie usiedzieć w miejscu, ma często nerwowe ruchy rąk, które są ciągle czymś zajęte, rusza nogami, wydaje dziwne dźwięki;
•    Brak samokontroli i refleksji na temat własnego zachowania;
•    Trudności z koncentracją uwagi - słucha nieuważnie, rozprasza się, nie pamięta, co miało zrobić, robi wrażenie mało spostrzegawczego;
•    Impulsywność - działa szybko, bez zastanowienia, akceptuje łatwo cudze pomysły, domaga się natychmiastowego zaspokojenia swoich potrzeb, wyrywa się często z odpowiedzią zanim padnie pytanie, odpowiada bezmyślnie;
•    Zaburzone relacje z rówieśnikami - stara się przejmować inicjatywę w zabawie, nie umie przegrywać, często w sposób niezamierzony zadaje krzywdę innym dzieciom, jest krzykliwe, napastliwe, nie potrafi czekać na swoja kolej;
•    Trudności z uwewnętrznianiem swoich zachowań i wypowiedzi - nazywa głośno to, co robi;
•    Brak kontroli emocji, motywacji i stanu pobudzenia - co utrudnia funkcjonowanie w grupie, a czasem wręcz uniemożliwia realizację celów.

1 2
REKOMENDACJA
2012-01-26 12:45:52
~łuki

Witam, zwracam się z prośbą, jeśli nie czujesz się dotknięty przez kryzys finansowy albo jesteś po prostu człowiekiem dobrej woli proszę wspomóż mnie. Szukam trzydziestu tysięcy pomocnych ludzi, którzy zechcieliby mi pomóc, ponieważ muszę spłacić kredyt, który jest dla mnie zbyt dużym ciężarem. Dlatego proszę Cię o pomoc w wysokości 1 złotówki lub dowolnej kwoty na konto nr 43114020040000380264446126. Z góry dziękuję wszystkim ofiarodawcom- Łukasz Laszczak.

2012-01-22 01:02:22
~mabel

Bardzo dobry artykuł.Brakuje mi jednak oznaczenia czasu,w ktorym występuje "faza największego wzrostu mózgu".Wiadomo,iż ma ona miejsce w życiu płodowym dziecka.oraz że jej żródłem sa mikrouszkodzenia mózgu w tym właśnie czasie nabyte.Być może gdyby pisano o ADHD w ten wlaśnie sposob, i objaśniono także,czym te uszkodzenia mogą być spowodowane,mniej byłoby dzieci tak bardzo nadpobudliwych.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.