wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Psychologia

Stres podnosi poziom cholesterolu w organizmie

materiały prasowe
12.03.2015

Można wyróżnić kilka czynników mających wpływ na zwiększenie ilości cholesterolu w organizmie. Jednym z nich jest stres. Ponieważ trudno go uniknąć, warto wiedzieć, w jaki sposób przyczynia się on do wzrostu stężenia cholesterolu i jak z nim skutecznie walczyć.

Po co nam cholesterol?

Cholesterol jest jednym ze związków warunkujących prawidłowe działanie organizmu. Występuje m.in. w błonach komórkowych, które dzięki niemu właściwie funkcjonują. Niezbędny jest też w procesie wytwarzania hormonów sterydowych, kwasu żółciowego i witaminy D. Ponieważ izoluje nerwy, ma istotne znaczenie dla sprawnego działania układu nerwowego.

Podział cholesterolu

Cholesterol dzieli się na dwie frakcje: HDL i LDL. Pierwsza nazywana jest potocznie „dobrym” cholesterolem, druga – „złym”. Stres, zwłaszcza długotrwały, przyczynia się do wzrostu poziomu LDL we krwi. Gdy się denerwujemy, chętniej sięgamy po słodycze lub tłuste potrawy, a spożywane produkty mają duży wpływ na poziom cholesterolu.



Co się dzieje w organizmie?

Amerykańscy naukowcy zaobserwowali, że w wyniku stresu organizm zwiększa produkcję nośników energii, do których zaliczają się kwasy tłuszczowe i glukoza. Te substancje muszą zostać dostarczone do komórek. I tu właśnie wkracza do akcji cholesterol LDL. Jeżeli jest go za dużo, nadmiar odkłada się na ściankach naczyń krwionośnych. Co dzieje się dalej?

Nagromadzenie się frakcji LDL w naczyniach krwionośnych skutkuje powstaniem blaszek miażdżycowych. Wówczas tętnice tracą swoją pierwotną elastyczność i zamykają się naczynia krwionośne, co może doprowadzić do rozwoju licznych chorób układu krążenia, np. miażdżycy.

Cholesterol LDL a produkty spożywcze

Skoro stresu trudno uniknąć, a może on podwyższać poziom cholesterolu w organizmie, to w jaki sposób skutecznie z tym walczyć? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na dietę. W nerwowej sytuacji wiele osób szuka ukojenia w jedzeniu, a czekolada czy tłuste przekąski mogą podnieść poziom cholesterolu LDL. Zdecydowanie lepiej sięgnąć wówczas po produkty bogate w błonnik czy sterole roślinne, np. orzechy i warzywa (jednak w produktach tych ilości steroli są zbyt małe, by mieć działanie terapeutyczne – dlatego stworzono żywność funkcjonalną, np. margaryny wzbogacane w sterole roślinne, takie jak np. Optima Cardio, które mają za zadanie obniżać cholesterol).

Pomoże uprawianie sportu

Sposobem na walkę ze stresem są również ćwiczenia. Uprawianie sportu pomaga nie tylko pozbyć się negatywnych emocji, lecz także przywrócić równowagę psychiczną. Bieganie, tenis czy nawet jazda na rolkach sprawiają, że uodparniamy się na sytuacje stresowe, co może mieć niebagatelne znaczenie dla jakości naszego życia.
 

notka PR

Tagi: strescholesterol
REKOMENDACJA