wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Rzuć palenie!

Rzucić palenie i nie przytyć

123rf
24.06.2014

Hellozdrowie.pl

Udało ci się rzucić palenie? Świetnie. Być może jednak pojawił się inny problem. Masz większy apetyt i nie kontrolujesz tego, co jesz. Spokojnie, nie staniesz się za chwilę wielorybem, o ile wyrobisz sobie zdrowe żywieniowe nawyki.

 

Ciesz się smakiem
Wiele osób rzucających palenie ma poczucie, że pociąga to za sobą przyrost wagi. Rzeczywiście jest tak, że palenie powoduje zmianę smaku, odwracalną w momencie zaprzestania nałogu. To, co dotychczas wydawało się mdłe, powoli robi się apetyczne. Nie bój się tego! Wykorzystaj to, że teraz warzywa i owoce smakują ci o niebo lepiej. Możesz na nowo odkryć przyjemność z jedzenia świeżych warzyw i owoców, które są niskokaloryczne i bogate w dający uczucie sytości błonnik. Dzięki temu nie zagrażają sylwetce. Poza tym warzywa i owoce zawierają witaminę C i beta-karoten, których niedobory są powszechne wśród palaczy. Szczególnie bogate w witaminę C są: papryka czerwona, czarna porzeczka, truskawki i brokuły. Beta-karoten znajdziesz m.in. w: marchewce, dyni, morelach, brzoskwini, a także w zielonych warzywach liściastych (np. szpinaku). Słupki marchewki, sałatki owocowe, różyczki brokułu z jogurtowym dipem mogą się okazać świetną i zdrową przekąską, która pozwoli docenić ekspalaczowi nowe smaki.

 

Zamiast papierosa przekąska?
Powrót smaku (i węchu!) po rzuceniu palenia może być bezpośrednim powodem tego, że jesz więcej. Inną przyczyną może być to, że brakuje ci dotychczasowego nawyku i próbujesz znaleźć inny w jego miejsce, np. w postaci podjadania. To zabrzmi jak banalna rada, ale naprawdę w sytuacji nieodpartej ochoty sięgnięcia po papierosa najlepiej odwrócić uwagę innym zajęciem, aktywnością. Zamiast krążyć wokół lodówki, po prostu wyjdź i pobiegaj. Albo wskocz na rower. Trudne, ale da się!


Planuj posiłki
Jeśli nie jesz regularnie, narażasz się na ataki wilczego głodu, a wtedy ciężko zapanować nad ilością tego, co ląduje na talerzu. Dlatego planuj posiłki co mniej więcej trzy godziny. Dzień wcześniej zrób zakupy, przygotuj lunch do pracy, zabierz ze sobą owoce, warzywa pokrojone w słupki. Chodzi o to, żebyś miał pod ręką gotowy posiłek, gdy nadejdzie odpowiednia pora. Dzięki temu będziesz mniej narażony na pokusy zamówienia pizzy czy kupienia batona.


Notuj, co zjadasz, i kontroluj swoją wagę
Prowadź dziennik żywieniowy: zapisuj, co i kiedy jesz. To świetne narzędzie samokontroli, które pozwala monitorować masę ciała. Takie zapiski będą też cennym materiałem do pracy dla dietetyka, jeśli zdecydujesz się skorzystać z jego usług. W prowadzonym dzienniczku żywieniowym warto zapisywać również masę ciała. Waż się raz w tygodniu. Ale pamiętaj, by robić to w tych samych warunkach, tj. o tej samej porze i w podobnym ubraniu (najlepiej rano, w samej bieliźnie, po opróżnieniu pęcherza).

 

Tekst: Małgorzata Różańska, hellozdrowie.pl
 

REKOMENDACJA
2016-02-13 22:32:10
~Makuś

Mi w rzucaniu palenia bardzo pomogło badanie genetic lab dzięki,któremu dowiedziałam się jak odpowiednio się odżywiać oraz ćwiczyć aby nie przytyć a przy tym również nie zagrozić swojemu zdrowiu w żaden sposób.Na stronie geneticlab.com można uzyskać więcej informacji na temat badania.

2015-12-21 08:11:01
~NiePalę

Wiecie kto mi pomógł z rzucaniem palenia ? Psycholog, polecam wszystkim panią Mariolę http://znajdzlekarza.pl/mariola-smo len/psychoterapeuta-pedagog-terapeu ta/gdansk

2014-06-25 08:43:07
~baba

Artykuł stek bzdur. Jak ktoś zamienia jeden nałóg drugim to ma problem. Trzeba sobie odpowiedzień na pytanie "z jakiego powodu palę papierosy?" Po drugie jak się chce to zawsze można przestać palić. Ja to zrobiłam, więc innym też to się uda.

2014-06-25 07:10:28
~antoni

Ja rzuciłem palenie bez problemu nie palę już 6 lat w pół roku przybyło mnie 30 kg wasze przybycie to jest pikuś

2014-06-25 06:46:24
~zosia

dokladnie tak! kazdy chyba tyje!! ja po 2 miesiacach od rzucenia palenia przytylam 4 kg, i od razu silownia, basen, yoga, racjonalne zywienia i po pol roku nie schudlam nic, ale i nie przytylam wiecej, dobre chociaz to ale i tak lipa, bo co jak przestane tak intensywnie cwiczyc??? co wtedy? a non stop tak latac nie mam ochoty, bo to morderczy tryb zycia, a gdzie praca, zycie i obowiazki??

2014-06-25 06:12:23
~gg

Niestety,ja też nie palę już 4 lata,ale też jest mnie więcej. Zyski są,ale co z tego jak zawartość szafy jest do wyrzucenia.

2014-06-24 23:47:16
~sratytaty

bzdury, nie żarłam, ćwiczyłam i tak przypakowałam. W sierpniu minie rok odkąd nie palę. pilnowałam się jak nigdy, racjonalne posiłki, odstępy itp. doszło mi prawie 10 kg, wielki biust, wielki brzuch-masakra. nadal zrzucam. jestem chwilę przed 40stką - idzie jak krew z nosa. polecam pozbycie się nałogu ale nie wierzę, ze można rzucić fajki i nie przytyć. zawsze najbardziej bałam się utycia i ziściło się :(

2014-06-24 21:40:37
~katka

Niech ktos cos napisze,bo mi sie nie chce

2014-06-24 21:25:51
~benia

Nie wiem jakich diet próbowaliście, ja przeszłam przez wiele ze zmiennym szczęściem. Kilogramy powracały jak bumerang, polecam świetną dietę ( klubdiety.pl/o-klubie ), dopiero na niej zgubiłam ile chciałam 12 kg i utrzymuje wagę już od połowy roku. Czuję się znakomicie, fałdki tłuszczu zniknęły a moje ciało ma właściwe proporcje

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.