wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Wirtualny Poradnik

Te leki nie lubią słońca

fotolia.pl
19.06.2013

Większość z nas uwielbia słońce i z niecierpliwością czeka przez cały rok na letnie, gorące dni. Staramy się wykorzystać promienie słonecznie w 100 procentach i każdą wolną chwilę spędzamy na opalaniu. Niestety rozmaite substancje, które przyjmujemy np. w postaci leków, ze słońcem niestety nie idą w parze. Warto wiedzieć, jakie leki i inne produkty nie lubią światła słonecznego i mogą przyczynić się do bardzo poważnych problemów zdrowotnych.

- Przebywanie na słońcu inicjuje wiele reakcji w naszym organizmie. Niektóre z nich objawiają się w postaci zmian na skórze, które mogą wynikać z istniejącej choroby lub do ich wystąpienia potrzebna jest pochodząca z zewnątrz substancja np. przyjmowany lek lub kontakt z niektórymi roślinami - tłumaczy Agnieszka Wasik, specjalistka chorób wewnętrznych z kliniki Invicta. - W zależności od mechanizmu działania tych substancji, na skórze może wystąpić odczyn fototoksyczny lub fotoalergiczny, zapalenie skóry. Może mieć on postać wysypki – swędzących grudek albo pęcherzyków, czasem przebarwień skórnych. Zazwyczaj reakcja mija w ciągu kilku dni lub tygodni po odstawieniu preparatu, który ją wywołał i zaprzestaniu ekspozycji na słońce i światło, ale może też wymagać intensywnego leczenia i pobytu w szpitalu.



Reakcje alergiczne może wywołać wiele czynników. Groźny może się okazać nawet krem chroniący przed promieniami UV. - U osób wrażliwych, reakcje fotoalergiczne mogą wystąpić po stosowaniu filtrów słonecznych w kremach zawierających: PABA, benzofenony, digalloyl trioleate - potwierdza dr Wasik.

Zanim zaczniemy się opalać powinniśmy też dokładnie przeczytać ulotki leków, które przyjmujemy. Wiele z nich zawiera składniki, które w połączeniu z promieniami UV, mogą okazać się mieszanką wybuchową. - Do najczęściej stosowanych leków, mogących wywołać w połączeniu z promieniami słonecznymi zmiany skórne należą m.in. niektóre antybiotyki, leki przeciwdepresyjne, preparaty stosowane w przypadku arytmii serca i leki stosowane w nadciśnieniu tętniczym, a nawet leki dostępne bez recepty i zioła - wymienia specjalistka chorób wewnętrznych. - Reakcje fototoksyczne mogą wywoływać np. antybiotyki (tetracykliny), popularne leki przeciwbólowe lub przeciwzapalne jak naproksen czy piroxycam, leki przeciw cukrzycy, niektóre preparaty uspakajające (zawierające hydroxyzynę), niektóre środki przeciwgrzybicze oraz moczopędne oraz sacharyna (słodzik ). Lista leków i substancji jest długa, pamiętajmy, że producent leku zamieszcza takie informacje w ulotce dołączonej do opakowania i warto się z nimi zapoznać.

Ostrożnie powinny korzystać ze słońca panie przyjmujące preparaty hormonalne, w środki antykoncepcyjne. - Hormony przyspieszają uwalnianie melaniny w skórze, co - w połączeniu z niewłaściwym zabezpieczeniem przed promieniowaniem UV - może skutkować przebarwieniami skóry. Zmiany mogą  być niewielkie (po opalaniu pojawiają się piegi), jednak w niektórych przypadkach występują nawet szpecące rozległe brunatne przebarwienia, które powoli ustępują po zaprzestaniu terapii. Reakcja organizmu jest indywidualna, nie można wiec ustalić "bezpiecznej" dawki słońca - ostrzega dr Wasik.

 

1 2
REKOMENDACJA
2013-06-19 19:14:15
~2222

trujace tablety z faszerowanimi chemicznimi i wgl kto to lyka zeby jeszcze gorzej sie rozchorowac?

2013-06-19 19:12:49
~rzeżnik,

najlepiej nie kupować żadnych leków i będzie na dłuszczy czas spokój, przynajmniej organizm odpocznie,a witaminy D dla skóry dosyć przybędzie,,

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.