wyszukanie zaawansowane

Wirtualny Poradnik

Nie wystarczy się napić

123RF
01.08.2013
Niby wszyscy wiemy, że powinniśmy dużo pić. Tylko, co tak naprawdę znaczy „dużo”? Czy zalecenia dotyczące dziennego spożycia płynów odnoszą się tylko wody, czy może też innych napojów takich jak kawa, herbata, zupy czy płyny obecne w owocach? Czy soki można pić bezkarnie? Jakie są różnice między wodami mineralnymi? Szukamy odpowiedzi na pytanie, co i jak należy pić, aby wyszło nam na zdrowie.
 
Groźne odwodnienie
Bez wody nie ma życia. Człowiek składa się z niej w ok. 70 procentach. Wchodzi ona w skład takich płynów jak krew czy limfa, a także wielu narządów, bierze udział w procesach komórkowych i międzykomórkowych. Woda jest nam niezbędna. Często jednak o tym zapominamy i wciąż dostarczamy organizmowi za małą ilość płynów. A odwodnienie – nawet tak niewielkie, jak na poziomie 1 proc. masy ciała – to prosta droga do problemów z metabolizmem, koncentracją czy układem moczowym. Na odwodnienie szczególnie narażone są małe dzieci, seniorzy, kobiety w ciąży oraz karmiące.
 
Ile należy pić?
Europejski Instytut Nawodnienia sprecyzował, ile powinniśmy wypijać w ciągu dnia. Zdaniem specjalistów optymalne, dzienne spożycie płynów to dwa litry dla kobiety oraz dwa i pół dla mężczyzny. Tyle samo płynów powinna spożywać młodzież. Ilość ta obejmuje nie tylko wodę, ale również napoje, kawę, herbatę, zupy czy płyny obecne w owocach. Generalnie przyjmuje się, że dzienne zapotrzebowanie na płyny w 70-80 proc. powinny pokrywać napoje, natomiast 20-30 proc. to woda pochodząca z pokarmów. 
 
Pij powoli i w odpowiednich porach
Jeśli spożywamy płyny łapczywie, może to zakłócić pracę żołądka. Nie należy także pić w trakcie jedzenia, ponieważ powoduje to rozcieńczanie soków żołądkowych i w efekcie zaburza procesy trawienne. Najlepiej sięgnąć po coś do picia dopiero 30 minut po posiłku. Pić należy powoli, niewielkimi łykami, przez cały dzień. Nie należy też wypijać naraz dużych ilości wody, ponieważ może się to skończyć dolegliwościami żołądkowymi, nudnościami itp. Dobrze jest wypić szklankę przegotowanej wody z sokiem z cytryny przed śniadaniem, co pobudzi jelita do pracy, wzmocni odporność, oczyści skórę, ureguluje trawienie i zadziała moczopędnie.
 
Kiedy pić więcej?
Większa ilość płynów potrzebna jest osobom, które dużo się ruszają i wykonują ćwiczenia związane z intensywną aktywnością fizyczną – powinny one w ciągu dnia spożywać średnio o pół litra płynów więcej. To samo dotyczy upałów, kiedy wzrasta zapotrzebowanie organizmu na wodę. Gdy temperatura otoczenia się zwiększa, nasz organizm może tracić nawet więcej niż litr potu na godzinę. Więcej pić musimy także w górach, ponieważ na dużych wysokościach szybciej tracimy płyny, które trzeba na bieżąco uzupełniać.
 
Zatrucie wodne
Warto pamiętać, że z wodą nie należy przesadzać. Zbyt duże spożycie płynów również nie jest korzystne dla zdrowia. Jeśli pijemy za dużo, a zwłaszcza bardzo szybko, może zaburzyć to równowagę elektrolitową organizmu oraz rozcieńczyć obecne w naszym ciele płyny. Amerykańscy naukowcy alarmują, że picie bez umiaru może doprowadzić do zatrucia połączonego z zawrotami głowy i problemami z oddychaniem. Brytyjska lekarka Margaret McCartney zaleca, aby pić wodę wtedy, gdy czujemy pragnienie – to sygnał, że nasz organizm zaczął się już odwadniać. Z zatruciem wodnym, które jest efektem picia zbyt dużych ilości wody, zmagają się zwłaszcza sportowcy pijący ogromne ilości płynów po zawodach.
 
Sok nie zawsze dobry
Zwracajmy uwagę na to, co pijemy. Unikajmy szczególnie napojów gazowanych, słodzonych soków owocowych itp. W tych pierwszych nie brakuje sztucznych barwników i konserwantów, które nie służą zdrowiu. Naukowcy odkryli, że wszystkie słodzone napoje (nawet soki) powodują wzrost ciśnienia we krwi. W puszce Coca-Coli jest 39 gramów cukru, czyli ok. 10 łyżeczek. Cukier obecny jest także w sokach owocowych. Poza tym lepiej wybierać wodę niegazowaną, ponieważ gazowana powoduje wzrost gazów w jelitach. Uważajmy z kawą. Choć ma ona prozdrowotne właściwości, może nam także zaszkodzić. Najlepiej pić jej nie więcej niż trzy filiżanki dziennie.
 
Co zatem najlepiej pić?
Niegazowaną wodę mineralną, a także soki owocowe bez cukru (o ile to możliwe, świeżo wyciskane), herbatki ziołowe i soki warzywne. Wśród wód mineralnych wyróżniamy wody nisko-, średnio- i wysokozmineralizowane. Te pierwsze najlepsze są dla dzieci, drugie – dla dorosłych. Natomiast wody wysokozmineralizowane są uznawane za wody lecznicze, więc przed ich spożyciem najlepiej skonsultować się z lekarzem. Powinny po nie sięgać także osoby bardzo aktywnie fizycznie. Nie należy bać się też wody z kranu. Wielokrotnie przeprowadzone badania potwierdziły, że „kranówka” jest bezpieczna i nadaje się do spożycia.
 
 
 

EPN/ese/zdrowie.wp.pl

Tagi: napojepicieodwodnienie
REKOMENDACJA
2016-07-22 13:08:49
~Micz

NAleży pić ok 3 l wody dziennie, ale jeszcze lepiej. pić Jonolit, sprawdzone elektrolity, które przywrócą równowagę wodno -elektrolitową w naszym organizmie. Jonolit nawadnia lepiej niż woda. Polecatny także przy wysiłku fizycznm i biegunce.

2014-10-04 10:31:06
~Krzysztof

Witam, jeśli chodzi o picie to w tech pani biolog nam mówiła że należy pic 2,5 l i to jest prawda i te 2,5l musimy wydalić a specjaliści że 3,5 l czyli już 4 litry przesada

2013-08-10 13:07:51
~brenda

najlepiej napic sie czystej wodki

2013-08-05 03:30:31
~jojobrudzio

Byłem parę dni temu w szpitalu Dostałem rozwolnienia i jako przemądrzały pochwaliłem się doktorce że wypiłem przez pięć godzin 1,5 litra wody Jako że mam chorobę niedokrwienną serca i wydolność tego serca bardzo kiepską Doktorka mnie spytała czy mam świadomość co się po wypiciu z tą wodą w organiźmie dzieje Uzmysłowiła mi że moje serce musiało to wszystko przepompować co wlałem do siebie a przewód pokarmowy wprowadził do krwi Młodzi mogą chlać napoje ile wlez

2013-08-04 23:51:25
~@-@

Miałem dziś mega-srake.Może to od wo(ó)dy.......?

2013-08-04 21:53:31
~hbs68

"Nie pić w czasie jedzenia..." tzn. nie wolno jeść zupy, chłodnika itp.

2013-08-04 16:58:11
~Nosorry1

"Pić należy powoli, niewielkimi łykami, przez cały dzień" ... No to ja dziękuję. Skoro tak, już biorę butelkę mineralnej i zaczynam powoli pić. Niewielkimi łykami. Cały, calutki dzień. Z krótkimi przerwami na sikanie.

2013-08-04 16:18:48
~Roman

Jestem spec. Uzdatnianie wody, oczyszczanie ścieków, Ten artykuł jest na żenującym poziomie oto dlaczego: 1. Pić kranówkę (w kranówce jest chlor oraz zanieczyszczenia ze starych rur pijcie jak chcecie mieć kamienie) 2. Nie wolno pić wody wysoko-zmineralizowanej najlepiej nisko zmineralizowana i ważne nie z butelek plastikowych gdzie mamy bi-fenol 3. Mało kto wie ale efektem odwodnienia jest np boląca głowa wystarczy wypić ok 3 szklanek i ból przechodzi:) 4. Herbata, kawa, alkoho

2013-08-04 16:10:57
~Pejot

Ja codziennie gotuję sobie kompot z owoców, których teraz mnogość wszelaka na straganach. Malinki, porzeczki, morele, wiśnie, czereśnie, śliwki i co tylko pod rękę w kuchni podejdzie. Te sklepowe wynalazki dobre dla samobójców.

2013-08-04 11:29:09
~marta

Ja piję zdrową herbatkę. A dobra herbatka również świetnie pomaga w odchudzaniu. Ale sama herbata nie pomoże, wiem ze swojego doświadczenia. Mnie sie udało, zaczęłam inaczej się odżywiać, do tego poleciła mi znajoma świetną herbatę, a miałam jeszcze kilka kg. do przodu, których się pozbyłam, wyglądam lepiej, młodziej. Nie udałoby mi się bez świetnego programu o którym możecie poczytać na (www.idealnafigura.com/gberes)

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.