wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

Groźny zator w żyłach
Zdrowie & Fitness

Wirtualny Poradnik

Groźny zator w żyłach

123RF
16.05.2014

Czeka cię długa podróż. Lecisz samolotem, jedziesz samochodem, spędzisz długie godziny w autokarze. Niezależnie od środka transportu – siedzisz. Może czasami zrobisz kilka kółeczek stopami, może rozmasujesz łydki, naprężysz mięśnie karku, ale – w gruncie rzeczy – siedzisz. Uważaj! Układ naczyniowy bardzo źle znosi taki nienaturalny brak ruchu.

 

Naczynia krwionośne nie są przystosowane do bezruchu związanego z długimi godzinami spędzonymi w samochodzie czy samolocie. Każdy, kto dużo podróżuje, zawczasu spodziewa się, że ciało przygotuje odwet za długi czas spędzony w pozycji siedzącej. Najczęściej objawi się to bolesnością łydek podobną do skurczu, lecz nie mijającą szybko, i towarzyszącą mu dużą opuchlizną nóg. Stąd podróżnicy zawczasu dbają o wygodny strój: luźne spodnie, wygodne (czasem nawet nieco za duże) buty, skarpety u luźnych gumkach.

 

Zdarzają się jednak przypadki, że długa podróż może skończyć się nie tylko opuchnięciami, ale prawdziwym problemem – zatorem w żyłach.

 

Śmiertelnie niebezpieczny zator żylny

 

Zakrzepica żył głębokich, powstaje na skutek wymuszonego przez wiele godzin bezruchu. Gdy długo siedzimy w jednej pozycji, w nogach nie ma jak zadziałać naturalna pompa napędzająca krążenie. Przepływ krwi zwalnia, może zdarzyć się zastój, a wtedy powstaje skrzeplina krwi. Jeśli oderwie się ona od ściany żyły – powędruje naczyniami w nogach, w górę, aż do tętnicy płucnej. Gdy jest mała, tylko częściowo zaczopuje otwór tętnicy, co objawi się dusznością i trudnością w złapaniu oddechu.

 

Przy większym zatorze, gdy skrzeplina będzie duża może zablokować tętnicę w całości. Wtedy następuje niewydolność krążenia, której objawem będzie kłujący ból w klatce piersiowej i niemożność oddychania, a w efekcie – zgon. To scenariusz najczarniejszy. Nieczęsty, ale możliwy.


Minimalizacja ryzyka

 

By nie narazić się w czasie podróży na powikłania ze strony układu naczyniowego, trzeba unikać siedzenia wielu godzin w bezruchu. Tak w samolocie, jak i w samochodzie czy autokarze, należy po prostu wykonywać jakiekolwiek częste ruchy nogami. Wbrew zasadom dobrego wychowania warto: wiercić się, kręcić, unosić stopy, opuszczać, przyciągać co jakiś czas kolano do brody. Jeśli warunki na to pozwalają (samolot, autokar) od czasu do czasu wstać, przejść się, wspiąć na place, opuścić na pięty.

 

Niezwykle ważne jest też odpowiednie ubranie się na czas podróży. Niezbędne będą rzeczy luźne, nie opinające ściśle żadnej części ciała: szerokie spodnie (których pasek nie będzie wpijał się w brzuch), skarpetki bez obciskających łydkę gumek, luźne buty.

 

W czasie podróży – szczególnie jeśli mamy problemy krążeniowe – wybierajmy miejsca przy przejściu, by mieć przestrzeń na rozprostowanie nóg, nie zakładajmy nogi na nogę i jeśli tylko środek transportu na to pozwala – planujmy obowiązkowe postoje tak, by przejść kilka kroków, zrobić kilka przysiadów. Przed rozpoczęciem podróży – połknijmy tabletkę aspiryny, a w czasie jej trwania pijmy dużo wody.
Jeśli należymy do grupy ryzyka osób narażonych na zakrzepicę, przed lotem zgłośmy się do lekarza, być może zleci on wykonanie zastrzyku z heparyną.


Jak ćwiczyć w czasie podróży?


Krążenie w nogach możemy poprawić dzięki kilku prostym ćwiczeniom. Najlepiej wykonywać je co 30 minut.

 

  1. Unieśmy raz jedną, raz drugą nogę, przytrzymując ją rękoma za udo i podciągając do klatki piersiowej. Stopą zataczajmy kółeczka.
  2. Z pozycji siedzącej, mając stopy oparte o podłoże, unieśmy palce nie odrywając pięt od podłoża i wytrzymaj tak ok. 15 sekund. Następnie nie odrywając od podłoża palców, unieśmy pięty.
  3. Siedząc w fotelu oprzyjmy ręce na kolanach, po czym zsuwajmy dłonie wzdłuż łydek, uciskając je mocno. Gdy nasze dłonie dojdą do kostek, wytrzymajmy w takiej pozycji chwilę po czym wyprostujmy się.
  4. Kilkukrotnie zegnijmy raz jedną, raz drugą nogę w kolanie, obejmij ją rękoma i przyciągnijmy do klatki piersiowej.

 

Kto jest narażony na zakrzepicę?

 

Zakrzepica może się przytrafić każdemu. Jednak szczególnie na jej wystąpienie narażone są osoby:

  • po 40. roku życia,
  • otyłe,
  • bardzo wysokie,
  • cierpiące na choroby układu krążenia (nadciśnienie, żylaki, zaburzenia krzepnięcia krwi),
  • zażywające leki hormonalne (HTZ, pigułki antykoncepcyjne),
  • kobiety w ciąży (macica wraz z płodem uciska naczynia krwionośne).

 

Kaja Ostrowska, zdrowie.wp.pl

REKOMENDACJA
2014-06-22 11:33:56
~Zybyszek z wawy

Wiem co piszę bo mam od czterech lat aktywator wody AquaLyros Atara Golden zamontowany w domu. Powiem jedno to super DZIAŁANIE - pij i kąp się codziennie w wodzie z aktywatora a ZAPOMNISZ o chorobach serca , miażdżycach ,udarach , cukrzycy i nowotworach . Dużo ruchu -pupa nie służy TYLKO do siedzenia . Szukaj w necie o aktywatorze wody - to jedyny ratunek dla ludzkości . Zbyszek z wawy

2014-05-20 10:59:16
~eLKa

A jak to się ma do bezruchu w nocy, jak się śpi??? To też 8-10 godz. bezruchu??/ Co na to organizm?? Przecież sen jest niezbędny a w kontekście tego artykułu jest niebezpieczny!

2014-05-20 10:51:10
~beata

Dawniej zawsze miałam z tym problem. Co miesiąc wizyta u masażysty. Miałam jeszcze kilkanaście kg nadwagi. Potrzebowałam zmienić nawyki żywieniowe i zgubić te kg.Aż wreszcie ktoś polecił coś rewelacyjnego! (idealnafigura.com/gberes)Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te kg, dzięki temu mój kręgosłup nie jest tak obciążony, a i poprawił się też mój stan zdrowia. Ciesze się że teraz lepiej się czuję i mam mnóstwo energii do życia:)

2014-05-19 21:02:46
~jacob

Nie musisz być gwiazdą, aby odmłodzić i poprawić swój wygląd. Nie musisz mieć milionów na koncie, aby uzyskać młodsze i piękniejsze ciało. Najważniejsze to zrobić pierwszy krok www.potegazdrowia.pl

2014-05-18 13:12:16
~Eol

Kółeczka pilot zataczał nad lotniskiem ,a ja miałem pełne pory.

2014-05-18 11:56:35
~mia

Dla pasażera auta,, w autokarze czy dla lecących. a kierowca też powinien robić przerwy. I co ,poniał XXL?

2014-05-17 04:36:12
~Jerry

Pisał aby coś napisać ale nie myślał jak pisał bo jak by myślał to by nie napisał

2014-05-17 00:21:49
~XXL

Super. Bardzo ciekawe cwiczenia szczególnie dla kierowcy w czasie jazdy przyciagnij kolano do klatki piersiowej I stopa zataczaj kóleczka ciekawe co na to inni uczestnicy ruchu I policja

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.