wyszukanie zaawansowane

Wirtualny Poradnik

Starasz się o dziecko? Zadbaj o dietę

123RF
16.07.2014

Niedobór witamin i minerałów może mieć wpływ zarówno na próby poczęcia dziecka, jak i na bezpieczny dla mamy i dziecka przebieg ciąży. Dlatego planowanie malucha powinno zaczynać się od uporządkowania lub zmiany diety. – Organizm kobiety musi być przygotowany na ciążę, chronić go powinny witaminy i minerały. Wpływają one zarówno na poziom hormonów, rozwój dziecka, ale także na samo zapłodnienie – przekonuje dietetyk kliniczny Małgorzata Pelikan.

Witamina B jest kluczowa
Zanim zdecydujemy się zajść w ciążę, powinniśmy przygotować do niej swój organizm. Niezbędne jest uporządkowanie diety i wzbogacenie jej o witaminy oraz minerały, a także o tzw. superprodukty, które w naturalny sposób dostarczą ciału kobiety niezbędnych składników.  Na długiej liście składników, które należy wprowadzić do diety są m.in. bioflawonidy, minerały - zwłaszcza żelazo, selen, magnez i cynk, nienasycone kwasy tłuszczowe, a także witaminy – przede wszystkim wit. E oraz witaminy z grupy B. Te ostatnie niezbędne są m.in. do prawidłowej pracy hormonów.

- Witaminy z grupy B wspomagają wydzielanie hormonów płciowych, są także pomocne w utrzymaniu ciąży. Wzmacniają także organizm kobiety, poprawiając ogólną odporność. Regulują również poziom cholesterolu. Te trzy elementy są niezbędne nie tylko dla powodzenia poczęcia dziecka, ale także dla bezpiecznego i zdrowego przebiegu ciąży – przekonuje Małgorzata Pelikan, dietetyk kliniczny Centrum Dietetycznego 4Health w Katowicach.



I tak oto witamina B1 niezbędna jest kobiecie do utrzymania prawidłowego działania metabolizmu, co z kolei wpływa na odpowiedni stan układu płciowego. Witaminę B1 dostarczają takie superprodukty jak: orzechy, nasiona, suszone rośliny strączkowe, chuda wieprzowina i produkty pełnoziarniste. Witamina B2 wspomaga prawidłową pracę tarczycy, która warunkuje prawidłowy przebieg miesiączki. Organizmowi dostarczymy jej z mlekiem, jogurtami, serami, rybami, wołowiną, jakami, awokado i płatkami zbożowymi.  

Kluczowa dla ciąży jest także witamina B6 – jej niedobór może prowadzić do wzrostu poziomu estrogenów i spadku poziomu progesteronu, a tym samym do poronienia. Tutaj oprócz superproduktów takich jak kurczak, marchew, jaja, banany i ziemniaki, konieczna jest suplementacja diety wit. B6. Na tym nie koniec. Witamina B12 zapewnia kobiecie odpowiedni poziom erytrocytów i chroni przed anemią. Z kolei kwas foliowy (wit. B) jest kluczowy m.in. w prawidłowym rozwoju układu nerwowego dziecka. Jest to także mikroelement konieczny na etapie starania się o dziecko – od niego zależy m.in. podział  wszystkich komórek w organizmie, także zapłodnionej komórki jajowej.  Superproduktami, które dostarczają wit. B9 są m.in. fasola, pomarańcze, rzepa, buraki, orzeszki ziemne, produkty zbożowe pełnego przemiału.

- Witaminy z grupy B wpływają zarówno na przygotowanie organizmu kobiety do ciąży, regulując poziom hormonów, wzmacniając go oraz chroniąc, mają także znaczenie dla udanego przebiegu ciąży, wspomagając prawidłowy podział komórki po zapłodnieniu, rozwój płodu i dziecka. Ważne jest więc aby zbilansowana dieta bogata w witaminy B utrzymywana była przez cały okres ciąży – zaleca dr Anna Bednarska-Czerwińska, ginekolog i endokrynolog z Kliniki Leczenia Niepłodności i Diagnostyki Prenatalnej Gyncentrum w Katowicach.

 

1 2
REKOMENDACJA
2016-03-11 20:05:54
~baź

o dietę powinno się dbać nie tylko w kontekście ciąży, no ale w tym czasie faktycznie szczególnie :) trzeba dostarczać różnych witamin, ja jestem w trakcie przygotowań, łykam folik już 4 miesiące, zrezygnowałam ze słodyczy, kawy

2014-07-31 20:12:18
~julka

Jeżeli powrócimy do natury nasze ciało wyzdrowieje a w skutek tego zredukujemy tkankę tłuszczową i uformujemy sylwetkę, ja już od 5 lat nie mam problemów z nadwagą a miałam 24 kg nadbagażu, mało tego nie chodzę głodna i mam mnóstwo energii i, w dalszym ciągu jestem pod stałą opieką specjalisty, polecam ( klubdiety.pl/o-klubie )

2014-07-27 20:53:38
~Ewa

na dzięki octowi jabłkowemu ojca mateusza straciłam już 6 kilogramów. po prostu straciłam apetyt na słodycze.

2014-07-27 01:25:01
~Lucy

Zdrowa dieta to podstawa. Razem z mężem przed decyzją o zostaniu rodzicami, przeprowadzaliśmy szczegółowe badania krwi w szpitalu wojewódzkim, a także test obciążeń i mikroskopowe badanie krwi w Revitum w Warszawie. Chcieliśmy wiedzieć, czy powinniśmy jakoś szczególnie zadbać o zdrowie, żeby nasze dziecko nie było obciążone od samego początku. Na szczęście okazało się, że wszystko o.k. a ja jestem w 4 miesiącu ciąży i czuję się doskonale. :-)

2014-07-22 18:28:19
~bedzia

podstawa to nasza postawa i chęć zrobienia czegoś dla zdrowia, następnie musimy zacząć się zdrowo odżywiać i kontrolować kalorie ( klubdiety.pl/o-klubie ) , po za tym marginalnym czynnikiem społeczeństwa niestety stał się brak aktywności fizycznej, chcieć to móc....

2014-07-22 10:39:09
~pati

Masz nadwagę, a chcesz zajść w ciążę? Jeżeli schudniesz na pewno masz większe prawdopodobieństwo, że się uda. Mnie się udało. Pozbyłam się nadwagi raz na zawsze-12kg w 4 miesiący. Bez głodowania, bez cellulitu i energią na cały dzień. Urodzilam 3 dzieci, odżywiałam się ( oczywiście dalej się odżywiam) zdrowo, regularnie a wyniki miałam jak "u niemowlaka" -słowa lekarza. Jak ? Wejdź i się dowiedz (idealnafigura.com/gberes). Zadbaj o swoje zdrowie już dzi

2014-07-19 08:36:04
~gruby bolek

.. a ja myślałem, że bzykanie.

2014-07-19 08:30:07
~ala

Co jeść? Nic! Ale wcześniej wypić sobie, nie zaszkodzi.

2014-07-19 07:03:12
~Milady

mhm...byłam przekonana że aby zajść w ciążę trzeba mieć sex..czyżby coś się w tej kwestii zmieniło???nie śledziłam wypadków...ale jeżeli to możliwe??to czemu nie..jedzenie to przyjemnosć :D

2014-07-19 04:53:40
~fgchvj

dobry OGIER I kazda zajdzie

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.