wyszukanie zaawansowane

Wirtualny Poradnik

Jak przygotować się do sezonu grypowego?

123RF
03.10.2014

Tylko co czwarty Polak podejmuje jakiekolwiek działania, by ustrzec się przed grypą – wynika z badań TNS OBOP. Jednak bagatelizowanie tej powszechnej choroby układu oddechowego może być opłakane w skutkach, ponieważ grozi poważnymi powikłaniami. Dlatego warto jak najszybciej rozpocząć przygotowania do odparcia ataku niebezpiecznych wirusów.

Grypa zaatakowała w tym roku znacznie wcześniej niż zwykle. Tylko w jednym tygodniu września (między 16 a 22) zanotowano ponad 50 tys. zachorowań. Jest to poziom, który służby epidemiologiczne odnotowują zazwyczaj w szczycie „pory grypowej”.

Podczas całego poprzedniego sezonu liczba zarejestrowanych Polaków zmagających się z grypą sięgnęła prawie 2,7 mln. 9 tys. chorych wylądowało w szpitalu, a piętnastu zmarło. Jeszcze większe żniwo  zebrała w latach 2012/13, gdy z jej powodu śmierć poniosło 129 osób.

Te statystyki powinny stać się ostrzeżeniem, szczególnie dla grupy podwyższonego ryzyka, do której Światowa Organizacja Zdrowia zalicza wszystkich ludzi po 50. roku życia, bez względu na stan zdrowia. Ze statystyk wynika bowiem, że po przekroczeniu „pięćdziesiątki” stajemy się bardziej narażeni na groźne, a niekiedy nawet śmiertelne powikłania grypy.


 
O profilaktyce nie powinny również zapominać osoby cierpiące na choroby przewlekłe i zmagające się z problemami układu krążenia (konsekwencją grypy bywa m.in. ostre zapalenie mięśnia sercowego). Z badań amerykańskich naukowców wynika, że zwiększone niebezpieczeństwo choroby i związanych z nią powikłań pojawia się także u ludzi otyłych, ze wskaźnikiem BMI powyżej 30.

Zasadę „lepiej zapobiegać niż leczyć” powinny także  stosować osoby, których praca wymaga bliskiego kontaktu z innymi ludźmi. Dotyczy to np. personelu przychodni i szpitali, kierowców autobusów, obsługi kin, kelnerów czy pracowników banków lub poczty.

Dieta przeciwgrypowa
Oczywiście, nie istnieje sposób pozwalający całkowicie uniknąć zagrożenia grypą, jednak możemy trochę wspomóc organizm. Najpopularniejszym sposobem wzmacniania odporności jest odpowiednia dieta.

Do jadłospisu  warto wprowadzać suplementy priobiotyczne, zawierające pałeczki kwasu mlekowego, których zadaniem jest ochrona naturalnej flory jelitowej organizmu. W „sezonie grypowym” należy uwzględniać w jadłospisie produkty z witaminami: A (marchew, jabłka, papryka), C (obecna w owocach cytrusowych oraz soku z czarnej porzeczki czy pigwy), E (jej źródłem są oleje roślinne, orzechy i produkty pełnoziarniste) i D (tuńczyk, halibut, makrela, łosoś, śledź). Ryby morskie bogate są także w kwasy omega-3 – cenne substancje zwiększające odporność organizmu.

Podobne właściwości wykazuje również miód, przede wszystkim lipowy (wyróżnia się wysoką aktywnością antybiotyczną) oraz manuka (odkryto w nim szczególnie duże stężenie methylglyoxalu – aktywnej substancji o działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwzapalnym).

 

1 2
REKOMENDACJA
2018-05-28 14:39:04
~kaska

Ja przez cały rok stosuję suplementy diety od natural np. omega marine i witaminę d+ i jak przychodzi jesień i zima to zdrowiutka cały czas jestem.

2018-04-11 22:58:40
~Arleta

Ja zaopatrzyłam się w zapas Gold-vit C. Duże dawki witaminy C poprawiają odporność. Dzięki regularnej suplementacji cały okres jesienno-zimowy przeszłam bez infekcji

2018-02-08 23:58:52
~Ola

Podobnie jak Ty mam wstręt do jedzenia jak mnie dopadnie infekcja. Sprawdziłam sposób z Nutramilem i mi też jak najbardziej pasuje. Teraz zaopatrzyłam się w 2 opakowania - truskawka jest pyszna :D

2017-11-08 18:06:07
~Artur

Ja mam zapas nutramilu w sezonie grypowym, bo nic innego nie jestem w stanie jeść, a jak nie jem to jeszcze bardziej tracę siły.

2015-05-15 10:47:07
~Lucyna

ja stosuje wyciąg z grapefruita Citrus Paradisi virde, sam ekstrakt z całego owocu. nie choruje. Poddaje też dzieciom. Szybko, łatwo bo kilka kropelek.

2015-03-04 21:00:50
~Malinówka

no ja np biorę żelazo na odporność a to dlatego, że miałam problem z anemią i nic mi nie pomagało. Ciągle chodziłam zasmarkana i łapałam każdą infekcję. W ogóle na początku nie wiązałam tego z anemią ale badania pozbawiły mnie złudzeń. Zażywam Chelaferr od kilku tyg i czuję się zdecydowanie lepiej. Co więcej, w tym roku nie złapałam jeszcze żadnego dziadostwa :P powoli zapominam co to chusteczka higieniczna :)

2015-03-02 11:10:13
~Mika

Jak tylko rozpoczyna się sezon grypowy wykonuję test na obciążenie organizmu na dlaczegochoruje.info można znaleźć więcej szczegółów. Pozwala mi to na sprawdzenie stanu odporności organizmu i jego zabezpieczenie przed chorobami.

2014-11-28 08:42:08
~Wiola

Widzę Emilka, że mamy podobna apteczkę. Tylko ja podaję dzieciakom Blu kid. Muszę spróbować tego Blu dla dorosłych. Same też musimy o siebie zadbać, nie tylko o dzieciaki. :)

2014-11-20 19:23:57
~gola

miód, pyłek - po prostu naturalnie! Osobiście kupuje z Bartnika Mazurskiego. grypa omija nas wieeelkim łukiem.

2014-11-10 14:10:35
~ALA

Odporność zwiększymy zdrowo się odżywiając. Jeść więcej owoców, warzyw, białka. A nie świństwa, przez które organizm jest słaby i podatny na infekcje. Polecam zdrowe, smaczne odżywianie , dające energie a co najważniejsze białko i witaminy, które są niezbędne do funkcjonowania organizmu zdrowesniadanie.info/gber es ; idealnafigura.COM/GBERES

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.