wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

Wirtualny Poradnik

Melatonina – jak działa superhormon?

123RF
14.11.2014

Jest nazywana hormonem ciemności, ponieważ organizm produkuje ją przede wszystkim w nocy. Steruje naszym zegarem biologicznym, między innymi odpowiadając za prawidłową jakość snu. Niedobór melatoniny bywa często przyczyną wielu problemów zdrowotnych – nie tylko permanentnego zmęczenia, ale także depresji, otyłości czy spadku odporności.

Głównym producentem melatoniny w organizmie jest szyszynka – niewielki gruczoł zlokalizowany głęboko w mózgu, ale hormon powstaje również w szpiku kostnym, jelitach czy siatkówce oka. Jego synteza zależy od pory dnia, a przede wszystkim natężenia światła. Gdy robi się ciemno, następuje wydalanie melatoniny, co staje się sygnałem dla organizmu, by obniżyć temperaturę ciała oraz przygotować się do nocnego spoczynku.

Dzięki odpowiedniemu stężeniu hormonu zaczynamy odczuwać senność, kładziemy się spać i budzimy wypoczęci. Jednak zdaniem znanego amerykańskiego naukowca – Williama Regelsona, melatonina nie tylko steruje naszym zegarem biologicznym, ale także reguluje wiele procesów życiowych: wzmacnia układ odpornościowy, pomaga zwalczać infekcje, normalizuje poziom cholesterolu we krwi, obniża wysokie ciśnienie, łagodzi stres i opóźnia procesy starzenia. Niestety tryb życia współczesnego człowieka skutecznie zaburza produkcję tego superhormonu, czego konsekwencje mogą być bardzo poważne.

Gdy zarywamy noce

Na obniżenie poziomu melatoniny wpływa bardzo wiele czynników. Przede wszystkim zarywanie nocy, spowodowane długotrwałą pracą albo przesiadywaniem przed telewizorem czy komputerem. Kiepskim pomysłem jest również pozostawianie włączonej lampki w pokoju śpiącego dziecka.

Produkcja hormonu spada też z powodu częstych zmian stref czasowych (problem pojawia się zwłaszcza u osób podróżujących samolotami), a także palenia papierosów czy nadużywania napojów alkoholowych.


Z wiekiem następuje wapnienie szyszynki, czego konsekwencją też bywa mniejsze wydzielanie melatoniny (to między innymi dlatego starsi ludzi narzekają często na kłopoty z zaśnięciem czy bezsennością).

Produkcję melatoniny zaburzają pochmurne i krótkie dni. Efekt? W sezonie jesienno-zimowym odczuwamy senność już wczesnym popołudniem, a budzimy się w nocy, gdy spada poziom hormonu, którego wydzielanie rozpoczyna się wcześniej niż latem.

Badania wykazały, że na proces produkcji melatoniny negatywnie wpływają fale elektromagnetyczne – zdaniem naukowców leżący przy łóżku smartfon może zahamować wydzielanie hormonu nawet o 20 proc. Mamy wówczas problem z zaśnięciem albo często się wybudzamy ze snu.

Czym grozi niedobór melatoniny?

Nieodpowiednie stężenie melatoniny ma bardzo poważne konsekwencje. Poza oczywistą sennością i niedostateczną regeneracją organizmu doświadczamy problemów z analitycznym i racjonalnym myśleniem, pojawiają się wahania nastrojów. Pogorszenie jakości snu utrzymujące się przez dłuższy czas jest czynnikiem znacznie podnoszącym np. ryzyko spowodowania wypadku.

Zaburzenie wydzielania melatoniny często bywa przyczyną tzw. zespołu nocnego jedzenia. Czym się przejawia ta dolegliwość? W ciągu dnia nie odczuwamy głodu, a przed zaśnięciem łapie nas „wilczy apetyt” i nie potrafimy powstrzymać się przed zajrzeniem do lodówki.

Badania naukowe wykazały, że niedobór tego hormonu może zwiększać ryzyko wystąpienia cukrzycy, krótkowzroczności, a nawet nowotworów piersi, prostaty czy okrężnicy. Zaburzona zostaje praca mózgu, co sprzyja napadom padaczkowym, halucynacjom lub depresji.

Warto pamiętać, że melatonina jest także bardzo silnym przeciwutleniaczem, wzmacniającym układ odpornościowy i neutralizującym szkodliwe działanie wolnych rodników, odpowiedzialnych za uszkadzanie tkanek, przyspieszanie procesów starzenia organizmu, rozwój chorób nowotworowych i schorzeń układu krążenia.

Potrzeba ciemności

Jak zadbać o właściwy poziom melatoniny? Duże znaczenie ma właściwy styl życia. W godzinach wieczornych warto ograniczać przebywanie w jasno oświetlonych pomieszczeniach i przesiadywanie przed świecącymi ekranami telewizorów czy komputerów. Należy też zadbać o odpowiednie zaciemnienie sypialni.

Stężenie hormonu w organizmie podnosi aktywność fizyczna oraz odpowiednia dieta. Naukowcy z amerykańskiego Uniwersytetu Pensylwania odkryli, że na poziom melatoniny znakomicie wpływa np. sok z wiśni. Warto również wprowadzić do jadłospisu produkty bogate w tryptofan – aminokwas naturalnie wzmagający produkcję serotoniny i melatoniny. Znajdziemy go m.in. w kaszy jaglanej, mięsie drobiowym czy jogurcie naturalnym. Nie powinniśmy unikać cebuli, bananów, ryżu czy czerwonego wina.
W aptece znajdziemy również preparaty z syntetyczną melatoniną, która nie tylko przywraca naturalny cykl snu, ale również prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, obniża ciśnienie tętnicze, wymiata wolne rodniki, pomaga zmniejszyć ryzyko zawału serca i wspomaga w walce z cukrzycą, zaćmą czy chorobą Alzheimera.

Syntetycznej melatoniny nie należy stosować w czasie ciąży i laktacji. Unikać jej powinny osoby z chorobami autoimmunologicznymi i nowotworami układu krwiotwórczego, a także stosujące leki sterydowe.

 

Rafał Natorski/mmch/zdrowie.wp.pl

REKOMENDACJA
2014-11-17 14:51:40
~fisia misia

~kooo, ja mam reklamę kawy. Jak szukasz preparatów na grzybicę, to potem ci się reklamy takich rzeczy wyświetlają

2014-11-17 09:47:21
~http://www.przepis-kulinar ny.pl

puki jedzenie sklepowe jest trucizną ,nie będzie zdrówka niestety. Jedz nieprzetworzone produkty http://www.przepis-kulinar ny.pl/

2014-11-17 09:46:43
~ewa

Zdrowo i smacznie www.ewa-gotuje.pl

2014-11-17 09:46:06
~chemia

puki jedzenie sklepowe jest trucizną ,nie będzie zdrówka niestety. Jedz nieprzetworzone produkty http://www.przepis-kulinar ny.pl/

2014-11-17 08:34:27
~Janka

Za starzenie się organizmu odpowiedzialne są przede wszystkim wolne rodniki, im ich więcej tym gorzej ponieważ uszkadzają komórki prowadząc do chorób cywilizacyjnych. Należy stosować dietę wysoko antyoksydacyjną, ja wybrałam taksyfolinę- najsilniejszego reprezentanta tej grupy.

2014-11-16 16:38:00
~jacek

starzenie to trend którego nie możemy zatrzymać, ale możemy go spowolnić (klubdiety.pl/wyniki-diety ) niskokaloryczne wysoko odżywcze programy zdrowego odżywiania spowodują spowolnienie starzenia się i pozwolą zredukować tkankę tłuszczową

2014-11-16 11:45:59
~ala

puki jadło jest trucizną ,nie będzie zdrówka niestety

2014-11-16 11:34:14
~artur

a ja lubię długo lizać moim różowym języcziem i słodkimi ustami muszelkę mojej zony aż tryśnie swoim wspaniałym orgazmem-coś nie samowitego i pięknego

2014-11-15 21:36:24
~kasia

Nie jest tak, że masz nadwagę, bo jesz za dużo! Masz nadwagę, bo jesz za mało! To prawda. Jesz za mało podstawowych substancji odżywczych. TERAZ I TY MASZ SZANSĘ UZYSKAĆ IDEALNĄ FIGURĘ I CIESZYĆ SIĘ NiĄ TAK DŁUGO JAK ZECHCESZ! Zyskasz w ten sposób piękną sylwetkę, doskonałą kondycję, świetne samopoczucie, zwiększoną odporność na wiele chorób.Osiągniesz to stosując nasz program dostosowany dla każdego (idealnafigura.com/gberes).

2014-11-15 20:23:15
~zzz

TYLKO SEX MIN CO 2 DNI

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.