wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Wirtualny Poradnik

Syrop glukozowo-fruktozowy – największy wróg?

123RF
26.01.2015

Jest wszędzie. Często także w produktach określanych jako slim, fit i bez cukru. Nie dość, że ukryty, to jeszcze bardzo niebezpieczny – dla zdrowia i figury. Czy syropu glukozowo-fruktozowego naprawdę należy się bać?

Co to jest?

To substancja słodząca wyrabiana z kukurydzy przetwarzanej na skrobię. W wyniku działania kwasów i/lub enzymów powstaje gęsty, bezbarwny lub jasnożółty syrop, który w ok. 55 proc. składa się z fruktozy, w 42 proc. z glukozy i w 3 proc. z innych cukrów.

Można powiedzieć, że wziął się z potrzeby, jednak nie konsumentów, tylko amerykańskich producentów, którzy w latach 70. boleśnie odczuli nałożenie cła na produkowany w USA cukier. Ponieważ był bardzo drogi, szukali sposobu zastąpienia go w masowej produkcji. Wybór padł na syrop glukozowo-fruktozowy, co wkrótce okazało się tzw. strzałem w dziesiątkę. Dlaczego? Przede wszystkim jego produkcja była tańsza niż pozyskanie „zwykłego” cukru, czyli sacharozy. W związku z tym, że syrop jest cieczą, nie tylko łatwiej go było transportować, ale także mieszać i dodawać do innych produktów podczas produkcji. Ponadto nie ulega on krystalizacji i zapobiega wysychaniu artykułów. Jest także stabilny mikrobiologicznie, co oznacza, że nie namnażają się w nim drobnoustroje.

Można by więc sądzić, że syrop glukozowo-fruktozowy jest substancją wręcz idealną. Rzeczywiście, ale tylko dla producentów. Konsumenci natomiast jego nadmierne spożycie (od lat 70. konsumpcja wzrosła tysiąckrotnie!) przypłacają zdrowiem. Produkt ten jest oskarżany o powodowanie otyłości, chorób serca i cukrzycy typu 2.

Co w nim złego?

Jak syrop działa na sylwetkę? Według badań naukowców – źle. I nie chodzi tylko o zawarte w nim kalorie (kaloryczność jest taka sama jak cukru), ale o wpływ na tzw. hormony głodu i sytości. Udowodniono, że wypicie dwóch niewielkich puszek syropu glukozowo-fruktozowego wydatnie obniża poziom leptyny, nazywanej hormonem sytości. A to właśnie ona, podczas jedzenia, wysyła sygnał do mózgu, że jesteśmy najedzeni. Jej obniżony poziom powoduje, że pomimo spożywania kolejnych posiłków, wciąż czujemy głód. A niepohamowany, czy też „napędzany” przez syrop glukozowo-fruktozowy apetyt, to już zaledwie krok do nadwagi, a potem otyłości.



Okazuje się, że nawet jeśli uda nam się zmniejszyć porcje żywieniowe, może to nie przynieść skutku. Potwierdziły to badania na myszach, które pojono wodą: czystą, z dodatkiem fruktozy oraz z dodatkiem syropu glukozowo-fruktozowego. Myszy, które piły wodę z syropem nie tylko tyły najszybciej. Proces przybierania na wadze nie został u nich zahamowany nawet po zmniejszeniu racji żywnościowych, a po zakończeniu eksperymentu ilość tłuszczu w ich organizmach była o 90 proc. wyższa niż w przypadku gryzoni pijących samą wodę. Naukowcy podejrzewają, że to skutek zmian w metabolizmie, jakie wywołuje syrop glukozowo-fruktozowy. Powoduje on, że dostarczone pożywienie jest w całości przetwarzane na tkankę tłuszczową i to tę najgroźniejszą, bo osadzającą się wokół narządów wewnętrznych (tzw. otyłość brzuszna).

A otyłość z kolei jest czynnikiem zwiększającym ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 poprzez rozwój insulinooporności, a więc stanu, kiedy organizm przestaje właściwie reagować na produkowaną przez trzustkę insulinę. Efekt? Wciąż utrzymujący się we krwi podwyższony poziom glukozy i w konsekwencji cukrzyca typu 2.

To jednak nie wszystko. Syrop glukozowo-fruktozowy podnosi także stężenie trójglicerydów we krwi, co prowadzi do chorób serca. Oskarżany jest także o powodowanie zwiększonego ciśnienia krwi, podwyższanie poziomu złego cholesterolu LDL oraz stłuszczanie wątroby i innych narządów wewnętrznych.

Syrop glukozowo-fruktozowy – gdzie występuje?

Szkodliwy i niebezpieczny jest nadmiar syropu w diecie. A z tym walczyć najtrudniej. Dlaczego? Ponieważ producenci zachwyceni właściwościami pozyskiwanego z kukurydzy "specjału", dodają go niemal do wszystkiego, także do produktów powszechnie kojarzonych ze zdrowym sposobem odżywiania. Również do tych przeznaczonych dla dzieci oraz oznaczanych jako fit, slim, bez cukru.

Gdzie więc znajdziemy syrop glukozowo-fruktozowy? W napojach gazowanych, sokach, nektarach i syropach owocowych, napojach energetycznych i izotonicznych, lodach, ciastach, ciastkach, batonach, piernikach, słodkich alkoholach i likierach, dżemach, marmoladach, polewach czekoladowych i owocowych, płatkach śniadaniowych, musli, jogurtach, serkach homogenizowanych, maślankach, kefirach smakowych, mleku zagęszczonym, konserwach rybnych i mięsnych, sosach, keczupie, musztardzie, marynatach, wędlinach.

Uwaga, syrop glukozowo-fruktozowy może występować także pod innymi nazwami: izoglukoza, wysokofruktozowy syrop kukurydziany, high fructose corn syrup, HFCS. Czy jest jakiś sposób, by unikać jego spożywania? Tak. W dodatku jest on prosty i nic nie kosztuje. Trzeba uważnie czytać etykiety i odstawiać z powrotem na półkę sklepową produkty, które go zawierają. Zwłaszcza, gdy syrop figuruje na początku listy składników.

Agnieszka Majewska/mmch/WP Zdrowie&Fitness

 

W jakich produktach kryje się syrop glukozowo-fruktozowy?

REKOMENDACJA
2015-02-26 23:40:03
~kamila

bardzo pilnuję tego co jest w kupowanych produktach! dlatego np przetwory kupuję tylko z Przetwórni Gryszczeniówka, gdzie wiem, że takich niezdrowych składników nie ma!

2015-02-05 01:39:33
~Santina

Zdecydowanie nie jest to zdrowe. Ja staram się czytać etykiety. Zawsze lubiłam musli, ale właśnie z powodu ilości cukru w mieszankach marketowych, zrezygnowałam z nich. Dopiero od niedawna powróciłam do tego, trafiłam na stronę MIXIT, mają zdrowe, ekologiczne produkty. I jeśli chcę, mam mieszankę bez cukru :)

2015-01-27 21:47:13
~markiez

Nawiazuje do komentarza "sada". Ile i jak czesto spozywa sie miod? Natmoiast dzienna "dawka" wspomnianych syropow moze siegac nawet paruset gramow. Jedna pollitrowa butelka np. Coca coli zawiera okoo 60 g tzw. cukrow prostych w postaci 'corn syrup" (w USA)

2015-01-27 16:04:28
~sad

Miody, a zwłaszcza miód rzepakowy, zawierają duże ilości fruktozy obok glukozy i z tej przyczyny łatwo krystalizują, Nie jest to jednak cecha dyskwalifikująca miód, i to samo jest z syropem kukurydzianym.

2015-01-27 13:41:52
~Cama

najlepiej "wyprodukować" sobie samemu, wtedy wiem co jem, ale niestety tak się nie da z różnych względów - brak ogródka,działki, mieszkanie w bloku, ale można temu w połowie zaradzić np.upiec samemu chleb (będzie bez ulepszaczy), czy zrobić własne dżemy itp.

2015-01-27 13:21:02
~Waldi

Czytałem dużo na ten temat w prasie amerykańskiej.Tam dużo autorytetów medycznych walczy z tym świństwem.Jak na razie bez rezultatów.Oprócz opisanych w artykule jego niebezpieczeństw jest odpowiedzialny wg Amerykanów za niektóre nowotwory.Kiedys jadłem dżemy Łowicza.Od momentu gdy zaczęli dodawać to świństwo przestałem.Tak na marginesie to prawie wszyscy produceńcy dodają to świństwo do swoich produktów.Znalazłem tylko jeden dżem marki własnejTesco co miał w składz

2015-01-27 12:02:57
~lise

skoro to jest taka "zaraza" to dlaczego ktoś dopuszcza do wytwarzania produktów z tą substancją?

2015-01-27 11:52:14
~Mariwa

Szukasz prawdziwej wróżki - zapraszam na Mariwa-pl na allegro

2015-01-27 09:27:22
~Martyna

a czy słyszeliście o afrykańskim mango? jest świetne na odchudzanie, obecnie stosuję ten suplement i wykonuje ćwiczenia od Ewy, efekty są super, widać je już po tygodniu! suplement został wybrany przez internautów w rankingu rtno.pl jako najlepszy, najbardziej skuteczny na odchudzanie

2015-01-27 09:19:47
~Kinia

W dzisiejszych czasach ciężko o cokolwiek zdrowego - albo syrop glukozowo fruktozowy albo "E" albo inne pasdkudstwa. Jedyne co mozna robić to uzupełniać organizm o zdrowe produkty, których jest naprawdę niewiele. Aby odpowiednio dobrać dietę do chorób, które nam zagrażają polecam zajrzeć na monogen life. Świadome podejście do swojego zdrowia.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.