wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wirtualny Poradnik

Czy post jest zdrowy?

Shutterstock
20.02.2015

Zwolennicy czasowego powstrzymywania się od jedzenia przekonują, że korzystnie wpływa ono na zdrowe, chroni przed niektórymi chorobami, a może nawet wydłużać życie. Przeciwnicy postu takich argumentów nie chcą nawet słuchać. Kto w tym sporze ma rację?

Przede wszystkim post to nie głodówka. I choć te sformułowania bywają używane zamiennie, znaczą zupełnie co innego. Głodówka to całkowita rezygnacja z jedzenia. W czasie jej trwania przyjmuje się tylko płyny. Poza wyjątkiem, jaką jest głodówka lecznicza, przeprowadzana pod ścisłą kontrolą lekarza, taka praktyka może być groźna dla zdrowia, a nawet życia.
 
Czym jest post?

Na czym w takim razie polega post? Na dobrowolnym, czasowym ograniczeniu liczby spożywanych kalorii. Mówiąc inaczej, odmawiamy sobie części posiłków (np. kolacji) albo rezygnujemy z jedzenia konkretnych pokarmów, np. mięsa, słodyczy, pieczywa.

Post zawsze ma jakiś cel. Nikt z nas nie zrezygnuje przecież z jedzenia z powodu kaprysu. Często jest on związany ze zdrowiem (od jedzenia powstrzymywał się już ojciec medycyny Hipokrates przekonując, że ma to pozytywny wpływ na organizm) lub religią i to nie tylko chrześcijańską, bo niemal każda wiara zna tę praktykę. Pościł Budda, pościli egipscy kapłani, do dziś poszczą muzułmanie podczas Ramadanu.

Kościół katolicki nakazuje post w Wielki Piątek i Środę Popielcową, ale namawia, by przestrzegać go także w każdy piątek oraz Wigilię. Wiele osób decyduje się także na post ilościowy (ograniczając jedzenie) lub jakościowy (wykluczając z jadłospisu pewne produkty) w okresie Wielkiego Postu przed Wielkanocą. Ale pościć można także ze względów duchowych. Praktykują to m.in. jogini w celu osiągnięcia lepszej koncentracji i bystrości umysłu, ale także aby zapanować nad zmysłami.


   
Czy post jest zdrowy?

Na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć się nie da. I nie zrobi tego żaden dietetyk, lekarz czy naukowiec. Dlaczego? Ponieważ post postowi nierówny.

Wątpliwości nie ma co do tego, że osoby ograniczające jedzenie, czyli po prostu nieprzejadające się, są zazwyczaj zdrowsze i żyją dłużej. Pozytywny wpływ ograniczenia kalorii na zdrowie potwierdzają także liczne badania. Dowodzą one, że dzięki temu nie tylko zmniejsza się ryzyko nadwagi i otyłości, ale także miażdżycy, cukrzycy, nadciśnienia, astmy, choroby Parkinsona i demencji.

Doświadczenia prowadzone przez amerykańskich naukowców z Utah wykazały, że doba głodówki raz w miesiącu (dozwolona była tylko woda) albo post co drugi dzień (można było spożyć tylko jeden posiłek dostarczający 500-600 kcal) przyniosły osobom biorącym udział w badaniu utratę wagi oraz skutkowały mniejszym ryzykiem cukrzycy i choroby wieńcowej. Z kolei na Uniwersytecie Południowej Kalifornii dowiedziono, że 48-godzinny post może spowolnić rozwój niektórych nowotworów. Wniosek? Komórki rakowe nie lubią postu i znoszą go gorzej niż komórki zdrowe.

Co się dzieje z organizmem?

Ciało, które przestaje dostawać racje żywnościowe, do których było przyzwyczajone, zaczyna radzić sobie samo włączając mechanizm, który można nazwać „sytuacją kryzysową”. Przede wszystkim zwalniany jest metabolizm. W ten sposób organizm stara się jak najdłużej przetrwać na tym, czym dysponuje. W ciągu maksymalnie kilkunastu godzin od ostatniego posiłku zużywa dostępną w krwiobiegu glukozę. Potem zaczyna wykorzystywać glikogen z wątroby i mięśni. Pozbywa się także wody i toksyn i zajmuje się zgromadzonymi zapasami tkanki tłuszczowej.

Nie należy jednak liczyć na jakąś gwałtowną utratę wagi. Choć oczywiście w pierwszych dniach zauważymy spadek kilku kilogramów, ponieważ organizm pozbywa się wody (a nie tłuszczu). Do spalania tkanki tłuszczowej przechodzi potem, ale dzieje się to wolniej, ponieważ metabolizm jest zwolniony. O ile na gwałtowny spadek wagi (przynajmniej na początku) nie ma co liczyć, to już na rozdrażnienie, ospałość i brak energii – tak. Zwolennicy postów tłumaczą jednak, że to stan jak najbardziej normalny, który należy po prostu przetrwać. Jednak pojawiające się nudności, zawroty głowy, bóle głowy i mięśni, problemy ze snem, napady gorąca, spadek ciśnienia krwi czy omdlenia powinny już bardzo zaniepokoić i być podstawą do wizyty u lekarza.

A co w tym czasie dzieje się z mózgiem? Choć osoby stosujące post twierdzą, że po okresie osłabienia i rozdrażnienia przychodzi faza skupienia i wzmożonej aktywności umysłowej, jedno z badań przeprowadzonych w Maroku wykazało, że w krajach, w których praktykowany jest muzułmański Ramadan, wydajność pracowników spada w tym czasie o około 50 proc.

 

1 2
REKOMENDACJA
2016-09-22 12:34:27
~Marek

Co za glupoty! post 18 godzinny wcale nie zwalnia metabolizmu ale go przyszpiesza. Nasz organizm za wszelka cene chce zachowac miesnie wiec zaczyna pobierac energie z miesni dopiero na koncu, a wiec po jakims 40 godzinnym poscie.

2015-02-26 23:43:37
~kaja

polecam miody z Bartnika Mazurskiego! prawdziwe miody wytwarzane z tradycją!

2015-02-25 15:17:28
~ania

ja polecam domowy wyrób serów, np. gouda, koryciński, oscypek i inne lub cydru, wina i miodu http://blog.winoiser.com

2015-02-25 09:06:21
~kasia

Nie jest łatwo zdrowo się odżywiać, to wiąże się ze zmianą nawyków żywieniowych. Dawniej zawsze miałam z tym problem. Nie mogła znaleźć odpowiedniej diety a od lat zmagałam się z moimi kg. Brak mi było motywacji. Aż wreszcie znajoma poleciła mi coś rewelacyjnego!(idealnafigura24.pl). Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te zbędne kg, wiem tylko, że nie głodowałam i jadłam ulubione potrawy a chudłam. Waga nie wróciła:)

2015-02-24 23:15:56
~ala

ludzie jesteście jak króliki doświadczalne , czy ktoś bada żywność z zachodu ?

2015-02-24 20:46:53
~patryk

wcinacie chemię która jest we wszystkim i chorujecie i to wam się należy , bo nic nie robicie dla swojego zdrowia

2015-02-24 20:44:41
~ala

takie wszystko zdrowe to dlaczego tyle chorych ludzi ? oto jest pytanie

2015-02-24 00:10:10
~Miria

Ja nie lubię głodować. Źle się wtedy czuję. Dlatego długo nie mogła znaleźć diety odpowiedniej dla siebie. Od jakiegoś czasu podpieram się produktami Smartfood, tak naprawdę przy ograniczeniu słodyczy i wyeliminowaniu napojów słodzonych, a dodatkowo zamieniając jeden posiłek tradycyjny na Smartfood. Wychodzę na tym bardzo dobrze. Parę kg już za mną :)

2015-02-23 16:36:34
~postmen

I tym optymistycznym akcentem ...

2015-02-23 11:37:56
~Julian The King

Nie rozumiem po co takie pytania jak 'czy post jest zdrowy'. Moim zdaniem, żaden post nie wpływa na zdrowie. Ja codziennie zamieszczam w Internecie bardzo wiele postów i nie zauważyłem żadnego wpływu na swoje zdrowie.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.