wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Wirtualny Poradnik

Jak poradzić sobie z bezsennością

 

 

Coraz więcej Polaków cierpi z powodu zaburzeń snu, zwłaszcza bezsenności. Problemy z zasypianiem ma już co trzecia osoba. Wynika to przede wszystkich ze stresującego trybu życia i intensywnego korzystania ze zdobyczy techniki, głównie komputerów.

Światowa Organizacja Zdrowia zalicza bezsenność do chorób cywilizacyjnych. To zaburzenie prawidłowego rytmu i czasu trwania snu. Organizm nie odpoczywa, co może mieć bardzo negatywny wpływ na zdrowie. U osób cierpiących na tę dolegliwość pojawia się rozdrażnienie, trudności z koncentracją, zwiększona wrażliwość na ból. Przewlekła bezsenność zwiększa ryzyko rozwoju wielu schorzeń układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego i mięśniowo-szkieletowego, cukrzycy oraz zmniejsza odporność organizmu.

Przyczyną problemów może być długotrwały stres, zaburzenia psychiczne, np. depresja, stosowanie niektórych leków, zespół niespokojnych nóg oraz choroby somatyczne, m.in. przerost prostaty.

– Bezsenność jest też związana z dużym naświetlaniem. Pracując przy komputerze, sztucznie się naświetlamy, a to powoduje pewną deregulację rytmu dobowego, czyli tego, że w nocy śpimy, a w dzień jesteśmy aktywni – mówi dr n.med. Katarzyna Niewińska, psycholog i psychoterapeuta.



Lekarze wyróżniają dwa typy bezsenności: krótkoterminową i przewlekłą. Pierwsza z nich może wystąpić na tle silnego napięcia emocjonalnego, np. związanego ze zmianą pracy czy przeprowadzką w nowe miejsce. W takim wypadku pomóc mogą ziołowe leki dostępne w aptekach bez recepty. Jeśli jednak problemy utrzymują się dłużej niż trzy tygodnie, oznacza to bezsenność przewlekłą. Przed udaniem się do lekarza warto wypróbować sprawdzone metody regulacji snu. Przede wszystkim należy pamiętać, aby spać w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu, w którym nie jest zbyt gorąco. Dobrym rozwiązaniem jest także aktywność fizyczna.

– Należy zawsze pamiętać o tym, żeby spalić hormony stresu i cukier krążący we krwi, który gromadzi się nam na skutek naszej działalności w ciągu dnia. Codziennie po pracy powinniśmy wyjść co najmniej na 30-minutowy spacer. Jest dużo badań, które pokazują, że po takiej aktywności fizycznej, która jest powadzona regularnie, codziennie przez 3-4 tygodnie, trudności ze snem same ustępują, bez jakiejkolwiek interwencji farmakologicznej.

Kiedy położymy się do łóżka, powinniśmy się wyciszyć, w tym celu można stosować wizualizacje lub ćwiczenia oddechowe. Dobrze jest też myśleć wyłącznie o przyjemnych rzeczach i nie przypominać sobie o problemach czy niemiłych zdarzeniach z minionego dnia.

– Należy zająć się czymś nużącym, nie wolno natomiast wykonywać czynności pobudzających, np. rozmawiać przez telefon bądź jeść. Ważne, aby co najmniej 3 godziny przed snem nie spożywać posiłków. Chodzi o to, by nie dostarczać naszemu organizmowi dużych ilości cukru, który zwiększa energię i chęć do działania – mówi dr n.med. Katarzyna Niewińska.

Bardzo ważne jest także pilnowanie regularności czasu snu. Oznacza to, że należy zawsze kłaść się spać i wstawać o stałej porze. Lekarze przestrzegają zwłaszcza przed odsypianiem całego tygodnia w weekend, bowiem destabilizuje to pracę organizmu. Jeśli wszystkie te sposoby nie pomagają, należy zwrócić się do lekarza specjalisty i poddać się terapii farmakologicznej. Osobom cierpiącym na przewlekłą bezsenność podaje się najczęściej leki antydepresyjne albo leki wpływające na receptory GABA-ergiczne, które pełnią istotną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego.
 

newseria.pl

REKOMENDACJA
2016-05-13 16:44:00
~Oliwia

Ja miałam ogromne problemy z zasypianiem. Po nocy budziłam się totalnie niewyspana i poirytowana. Po wizycie u lekarza okazało się, że są to u mnie objawy niedoboru magnezu. Kupiłam chela-mag b6 i po kilku tygodniach przyjmowania regularnego zdecydowana poprawa. Zasypiam dużo szybciej :)

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.