wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

Wirtualny Poradnik

Sen i bezsenność

01.08.2008

Człowiek wyspany funkcjonuje lepiej, jest wydolny fizycznie i intelektualnie, ma więcej energii i optymizmu, lepiej radzi sobie z problemami codzienności. Sen jest dla ludzkiego organizmu niezbędny, podobnie jak woda i jedzenie. Tymczasem coraz liczniejsza część ludzkiej populacji odczuwa problemy z zasypianiem lub ma kłopoty z powodu złej jakości snu. Zanim jednak zajmiemy się bezsennością, przedstawimy prawidłowe, fizjologiczne mechanizmy snu i zasypiania.

Lekarze twierdzą, że zdrowemu, aktywnemu człowiekowi niezbędne jest 7 do 8 godzin snu w ciągu doby. Nie jest to jednak reguła. Jednym bowiem w zupełności wystarczy 4 do 6 godzin snu, a inni, aby poczuć się w pełni zregenerowanymi, potrzebują 9, a nawet 12 godzin snu. Mamy tu na myśli sen nocny, ciągły, gdyż płytkie drzemki, nawet wielogodzinne, nie zastąpią snu fizjologicznego. Napoleonowi Bonaparte wystarczało tylko około 3 godzin nocnego odpoczynku, podczas gdy Albert Einstein przesypiał 12 godzin. Noworodki przesypiają do 18 godzin na dobę, a ludzie starsi 5-6 godzin.



W późniejszych godzinach wieczornych, a więc około godziny 22-23, biologiczny zegar organizmu włącza „hamowanie”. Objawami są m.in. spadek temperatury ciała, obniżanie się ciśnienia krwi i zwolnienie akcji serca. Ośmiogodzinny, prawidłowy i niezakłócony sen składa się z następujących po sobie 4 lub 5 cykli. W każdym cyklu występują charakterystyczne symptomy i reakcje organizmu.

Faza I. Trwa kilka minut i jest pograniczem snu i jawy. Na granicy tej pojawiają się tzw. sny hipnagogiczne, podczas których wrażenia dostarczane przez przygasającą świadomość mogą spowodować np. gwałtowne ruchy kończyn. W tej fazie spada poziom hormonu odpowiedzialnego za stres, czyli kortyzolu.

Faza II. Sen nie jest jeszcze głęboki, lecz płytki i powierzchowny. Następuje dalszy spadek ciśnienia krwi i temperatury ciała, a także obniża się częstotliwość oddechów, a serce bije wolniej.

Faza III. U dzieci w tej fazie następuje znaczne wydzielanie hormonu wzrostu, a więc przysadka mózgowa pracuje intensywnie. W zapisie czynności bioelektrycznej mózgu pojawiają się tzw. wolne fale (fazę tę niekiedy określa się snem wolnofalowym). Następuje regeneracja układu nerwowego i ogólne odprężenie.

Faza IV. Fizjolodzy nazywają tę fazę snem paradoksalnym. Ciało pozostaje w uśpieniu, lecz mózg intensywnie pracuje. Pojawiają się szybkie, poprzeczne ruchy gałek ocznych – rapid eye movements – od których tę fazę snu określa się, jako REM. REM zajmuje około jednej czwartej całkowitej długości snu. W fazie REM pojawiają się marzenia senne, które znacznie wydłużają się pod koniec nocy. Ta faza snu w powtarzających się cyklach nie ma jednakowej długości i najdłuższa jest pod koniec nocy. Gdy budzimy się na dźwięk dzwonka budzika wydaje się nam często, że właśnie przerwano nam bardzo intensywne marzenia senne.
Pomiędzy fazą czwartą a następnym cyklem (oczywiście bez konieczności zasypiania) organizm uspokaja się, ustaje także „produkcja” marzeń sennych.

1 2 3 4 5
Tagi: bezsennośćsen
REKOMENDACJA
2008-12-27 15:08:23
~andy

gwarantuje dobry sen,troszke chlodny i przewietrzony pokoj,krotki zin\mny prysznic lub nogi potrzymac w zimnej wodzie.Skuteczne obnizenie TEMPERATURY CIALA ulatwia zasypianie.Polecam.

2008-12-27 14:49:22
~Mordimers

Czytałem kiedyś pewne opracowanie gdzie było stwierdzone, że w naturalnych warunkach tzn. w nocy bez sztucznego oświetlenia ludzie śpią średnio 8 godzin 15 minut lecz między czwartą, a piątą godziną wybudzają się na jakiś czas i po krótkim okresie czuwania wracają do spania. Teraz jednak kiedy sztuczne oświetlenie jest powszechne, system ten jest zaburzony i stąd te problemy z zasypianiem. Osobiście ich nie mam ale chyba każdy zna kogoś kto ma takie problemy. Mi potrzeba

2008-12-27 13:04:01
~Facet

Kąpiel przed snem??? W moim przypadku to gwarancja nie przespanej nocy.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.