wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

Wirtualny Poradnik

Jak najlepiej wzmocnić odporność organizmu?

Thinkstock
28.02.2012

Organizm osłabiony po zimowych miesiącach i narażony na dość gwałtowne zmiany temperatury jest wyjątkowo podatny na wiele różnych infekcji. Właśnie teraz układ odpornościowy każdego z nas poddawany jest ciągłym próbom. Jakie substancje ułatwią nam zachowanie zdrowia? 

W każdej domowej apteczce powinny znaleźć się preparaty zawierające witaminę C, czyli kwas askorbinowy. Jest on zasadniczym związkiem dla naszego organizmu,  a przede wszystkim dla układu odpornościowego. Witamina C reguluje m.in. produkcję kolagenu, niezbędnego dla skóry oraz stawów, chroni przed stresem i działaniem wolnych rodników, sprzyja podziałom komórkowym, uczestniczy w produkcji witaminy E, działa przeciwalergicznie, obniża cholesterol, pobudza produkcję czerwonych krwinek i gojenie ran oraz wzmacnia nasz system immunologiczny, zmniejszając podatność organizmu na wszelkie infekcje i choroby zakaźne. Przyjmując kwas askorbinowy np. w czasie przeziębienia, mamy pewność, że czas trwania dolegliwości się skróci, dzięki czemu szybciej wrócimy do normalnego funkcjonowania. Doskonałym źródłem witaminy C są owoce, wśród których wyróżnia się: czarne porzeczki, kiwi, pomarańcze, jagody, maliny oraz ananasy. Warto wiedzieć jednak, że największe stężenie kwasu askorbinowego znajdziemy w owocach dzikiej róży.

Kolejnym składnikiem niezbędnym w profilaktyce oraz w walce z infekcjami jest witamina A. Nie od dziś wiadomo, że błona śluzowa dróg oddechowych jest pierwszą barierą ochronną przed wszelkimi zarazkami. Kiedy jest podrażniona, wirusy i bakterie z łatwością atakują komórki nabłonka, wywołując stan zapalny. To z kolei prowadzi do rozwoju choroby. Witamina A skutecznie uszczelnia i regeneruje błony śluzowe, dzięki czemu utrudnia zarazkom przeniknięcie do komórek. Jej niedobór powoduje ogólne osłabienie odporności oraz pogorszenie wzroku. Witamina A znajduje się w produktach zwierzęcych, takich jak jaja, mięso, przetwory mleczne, a także w pokarmach roślinnych. W tych ostatnich występuje w postaci prowitaminy A, która należy do karotenoidów, wśród których najważniejszy dla naszej odporności jest beta-karoten. O jego obecności świadczy czerwone, pomarańczowe lub fioletowe zabarwienie. Najlepszym źródłem beta-karotenu jest marchew, papryka czerwona oraz pomidory.



Powszechnie znanym panaceum na wszelkie infekcje jest czosnek. Czosnek zawiera wiele pochodnych siarki, czemu zawdzięcza nie tylko swój intensywny smak i zapach, ale również dobroczynne właściwości. Są to lotne związki siarkowe, pełniące funkcje bakteriostatyczne oraz organiczne związki - alliina i skordynina. Ponadto bogaty jest w olejki eteryczne, błonnik, cukry, flawonoidy, witaminy z grupy B, minerały (selen, wapń, fosfor, żelazo, magnez, a także - co ciekawe - uran). Jest naturalnym antybiotykiem, niszczącym wirusy, grzyby, bakterie i pasożyty w układzie oddechowym i pokarmowym. Dodatkowo reguluje metabolizm tłuszczów, dzięki czemu obniża poziom cholesterolu. Drażniące związki siarki mobilizują komórki układu odpornościowego do wzmożonej pracy i ochrony przed patogenami.  Pamiętajmy również, że najlepszymi zdrowotnymi właściwościami charakteryzuje się czosnek świeży (najlepiej jedzony z natką pietruszki niwelującą specyficzny zapach), a poddany obróbce termicznej zachowuje jedynie walory smakowe.

Bardzo duże znaczenie ma tran. Posiada on wiele właściwości korzystnych dla naszego zdrowia. To przede wszystkim źródło niewytwarzanych w naszym organizmie nienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-3 i omega-6), które regulują poziom cholesterolu i obniżają ciśnienie krwi. Są one ponadto budulcem hormonów przeciwzapalnych, wzmacniających pracę systemu immunologicznego. Bogactwo witamin - A, D oraz E, która chroni czerwone krwinki przed rozpadem, wpływa na szczelność i osłonę naczyń krwionośnych - oraz mikroelementów, takich jak jod i brom uzupełnia tylko efekt zdrowotny. Tran pozyskuje się tylko i wyłącznie z wątroby dorsza atlantyckiego. Producenci suplementów często używają jednak określenia tran także w stosunku do pozostałych preparatów zawierających tłuszcze rybne. Wśród nich godnym uwagi jest olej z wątroby rekina, który poza kwasami nienasyconymi jest bogaty w skwalen o właściwościach przeciwzapalnych. Natomiast bogactwo alkilogliceroli stymuluje układ immunologiczny niemowląt i łagodzi objawy alergii pokarmowej.
 

RK/mmch

REKOMENDACJA
2016-02-03 16:12:52
~apes

ja też szukałam sposobu na to, żeby wzmocnić swój organizm i w końcu go znalazłam, a są nim kąpiele solankowe. Wielką ich zaletą jest to, że są w 100% naturalne, no i mają szereg innych właściwości. Mnie też bardzo pomogły na moje kłopoty ze snem, no i też zauważyłam, że moja skóra lepiej się prezentuje.

2016-01-19 22:00:27
~goska

Ja swoją słabą odporność podleczam Pepthym X wyciągiem z grasicy firmy Langsteiner, biorę w okresach właśnie narażonych na infekcje 2 tabletki dziennie. Wyciąg z grasicy tworzy krwinki białe które pomagają w zwalczaniu infekcji, a dodatkowo znajduje się tam wit. C. Zauważyłam ze ja i moja rodzina mniej chorujemy i jesteśmy bardziej odporni na bakterie.

2015-12-22 20:45:29
~wwawwa

jeśli dziecko skończyło 6 lat to możesz już podawać.

2015-12-22 09:29:28
~ewka

No właśnie wpływa na odporność, znacznie ją podnosi, tylko kup tę w wersji odporność i wzmocnienie lub odporność extra.

2015-12-19 22:00:57
~ejttka

a czy można podawać go dzieciom?

2015-12-19 20:34:32
~aleksandraxyz123

a czy wiesiołek wpływa jakoś szczególnie na naszą odporność?

2015-12-18 10:56:55
~ewka

Zamiast oleju z rekina lepiej używać ten z polskiego wiesiołka, który jest w oeparolu extra odporność. Stosuję go od dwóch miesięcy i jestem zdrowa jak ryba.

2015-11-05 12:34:35
~Aneta

Dieta i koktajle witaminowe nigdy nie były w stanie zmusić mojej odporności do prawidłowego działania. Niedawno natomiast do powyższych dołączyłam suplement Odpormax z czosnkiem, cynkiem i olejem z wątroby rekina i na reszcie moja odporność zaczęła działać. Obecnie jest to mój pierwszy sezon bez przeziębienia i zapalenia oskrzeli.

2015-10-30 17:05:14
~Grażyna

dobrze wspomagać się witaminą d i kwasami omega- ja np biorę oeparol extra odporność. poza tym trzeba zwracać duża uwage na diete i uważać na przegrzewanie się bo tak najłatwiej o przeziębienie

2014-07-21 14:31:17
~Kamila

Grota solna to bardzo dobry pomysł na nabranie odporności , jak również wspaniały relaks . Ważne jest to żeby wybrać taką , która posiada certyfikaty , bo jest to bezpieczne dla naszego zdrowia . Ja chodzę do groty Solana , jest tam bardzo ładnie , przepiękna muzyka relaksacyjna i zabawki dla dzieci. Maluchy super się bawią w soli , a my możemy odpocząć na leżakach ( oczywiście jeśli nam dzieci na to pozwolą ) .Na stronie www.solana.pl można znaleźć miasta , w których m

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.