wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

Wirtualny Poradnik

Co można jeść wieczorem?

Thinkstock
08.10.2012

Wszystkim znane jest powiedzenie: „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. W codziennym życiu jednak niewiele osób korzysta z owej mądrości. W ciągłym pośpiechu i natłoku zajęć zwykle zapominamy o zjedzeniu sycącego i zdrowego śniadania, na obiad nie zawsze znajdujemy czas w pracy, podgryzając częściej śmieciowe jedzenie lub zaspakajając głód słodyczami i dopiero wieczorem, zabieramy się do nadrabiania zaległości z całego dnia. A to najgorsza rzecz, jaką możemy zrobić.
 

Wygłodzony przez cały dzień organizm niczym gąbka chłonie wszystko, co mu dostarczymy, dlatego tak ważne jest, by zapewnić  dostawę jak najlepszych i najbardziej wartościowych składników, które nie przyczynią się do uzyskania nadprogramowych kilogramów, a jednocześnie pozwolą zaspokoić głód i poprawią jakość snu.

Wieczorne napady wilczego głodu

Nieustannie zastanawiasz się, dlaczego cię to spotyka, i dlaczego nie możesz - jak „normalny człowiek” - zjeść niewielkiego posiłku po powrocie z pracy, tylko od razu niemal pochłaniasz zawartość całej lodówki. Dzieje się tak dlatego, że przez cały dzień raczyłaś się wysokowęglowodanowymi przekąskami pod postacią drożdżówek czy słodyczy, co powodowało nieustanne skoki poziomu insuliny. Dlatego pierwszym krokiem musi być uporządkowanie dziennego jadłospisu i wprowadzenie 4 – 5 niewielkich posiłków w ciągu dnia - bogatych w białko, pełnoziarniste produkty oraz warzywa i owoce - spożywanych w odstępie 3 – 4 godzin. Wówczas „wilczy głód” i jego negatywne efekty nie będą ci grozić.

Odpowiednia godzina

O której jeść kolację? Przez lata wmawiano nam, żeby nie przekraczać magicznej godziny – 18 lub 19. Jednak nie konkretna godzina posiłku jest tu ważna, lecz to, o której położymy się spać. Faktem jest, że metabolizm zwalnia, organizm przygotowuje się do snu. By zaspokoić głód i jednocześnie nie obciążyć organizmu, wystarczy na 2 – 3 godziny przed snem zjeść coś łatwostrawnego i lekkiego.

Odpowiednie produkty

Organizm w nocy powinien odpocząć, dlatego tak istotne jest, by konsumowane wieczorem przekąski były łatwostrawne. Najlepszym rozwiązaniem będą produkty bogate w białko: twaróg, serek wiejski, chude mięso lub ryba gotowana na parze, owoce morza, jajka pod różnymi postaciami: jajecznicy, omletu, jajek na miękko oraz warzywa surowe czy gotowane na parze, surówki z odrobiną oliwy czy koktajle warzywne.

Wieczorne jedzenie ma duży wpływ na figurę i ewentualne przybieranie na wadze. Dlatego, by uniknąć tego niekorzystnego działania należy zrezygnować z produktów zawierających cukry proste: słodyczy, bogatych we fruktozę owoców oraz białego ryżu, jasnego pieczywa i makaronu. W zamian można wybrać węglowodany złożone pod postacią produktów zbożowych takich jak: brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron czy chleb razowy, a także rośliny strączkowe. Wybierając te produkty i spożywając je w odpowiednich porcjach, nie musimy obawiać się o figurę.

To co jemy na kolację, ma jednak nie tylko wpływ na sylwetkę, ale również na jakość snu. By sen nie był płytki i przerywany należy unikać ciężkostrawnych posiłków: smażonych, tłustych i mocno przyprawionych potraw, czerwonego mięsa, alkoholu, kawy, herbaty, a w zamian za to wybrać produkty bogate w tryptofan, który podnosząc poziom melatoniny, poprawią jakość snu. Artykuły spożywcze zasobne w ten składnik to mleko, miód, migdały, słonecznik, pestki dyni, indyk, ryby morskie, jajka, awokado, banany. Należy jednak pamiętać, by białko zjadać w towarzystwie węglowodanów, bowiem tylko wówczas tryptofan zostanie zsyntetyzowany i przetworzony.

Anita Demianowicz/mmch

Tagi: dietakolacjasen
REKOMENDACJA
2016-07-03 22:38:40
~Magda

A warzywa wieczorem można? Ja się dosłownie nimi opycham, kiszona kapusta, kiszone ogórki, pomidory itp.- wszystko, żeby po słodycze nie sięgać. BARDZO czekam na odpowiedź od kogoś mądrzejszego ode mnie...

2015-11-10 21:57:49
~Monik

Monika to zle ze nie jadasz sniadan u mnie wlasnie to foprowadzilo do kamicy woreczka j operacji poczytaj troche polecam

2014-07-14 10:14:11
~mouse

Na pewno nie owoce! i Nie jakieś ciężkie sałatki czy tam inne dania na ciepło typu pizza czy kebab. Ja stawiam na maestro, a w piątki często robię sobie dość gęste koktajle i mi to wystarcza ;)

2013-12-03 22:43:33
~Monika

A ja nigdy nie jem śniadań dopiero obiadek zjadam a potem dopiero o 17 jakieś zapiekanki i przed snem tak między 21 a 22 jakiego kebaba albo coś w tym stylu i oczywiści coś słodkiego potem musi być i co mam 47 kg przy wzroście 170 cm i nie mam żadnych boczków oponki i tym podobnym mam 22 lata a jem tak od 16 roku życia

2012-10-23 06:37:21
~ana

wieczorem jesc lekko strawne posiłki. Ja od kiedy zmieniłam swój styl życia na aktywny fizycznie jestem bardziej atrakcyjna i wesoła. Udało mi się trafić do centrum zdrowej diety ( dietywellness.pl) gdzie pokazano mi ze zdrowe odżywianie I AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA nie musi być trudne i można je dostosować do każdych warunków i dziś nie mam już problemu z kontrola swojej wagi

2012-10-19 08:45:33
~karolina

nie można jeść potraw trudnostrawnych i obciążających żołądek na noc http://vivalavita.pl/przepisy/wszys tkie-0/strona-1.html trzeba przygotować na kolację lekkie i dietetyczne danie

2012-10-13 19:53:44
~Alicja

gdy moja wga zbliżyła się do 90kg powiedziałam dość. Wzięłam zeszyt i zaczęłam zapisywać co jem przez cały dzień i o której godzinie. Następnego dnia urywałam coś z każdego posiłku.np. do zupy zamiast śmietany dałam mleko,zamiast tłustego sera chudy i tak codziennie coś mniej. Robiłam tak od marca do pażdziernika. Codziennie rano ważyłam się.Waga spadała.Nie zauważyłam kiedy było 70kg i tak jest do dzisiaj A zaczynalam pięć lat temu.Jem po prostu mniej i chudzie

2012-10-08 22:32:24
~wujek dobra rada

Nigdy nie jedz indyka na kolację !

2012-10-08 20:39:36
~Aga

Srutu tutu łatwo powiedziec, znam doskonale wszystkie te zasady a i tak doskonale wiem ze jak o 22 zatesknie za kebabem to nic mnie nie powstrzyma zeby wyjsc z domu, odszukac otwarta knajpe,kupic, zjesc z OGROMNYM smakiem :D :D taka juz jestem

2012-10-08 20:32:06
~Ratio

Jeśli białko trawione jest 4-6 godzin a węglowodany 2 godziny, to wynika, ze ten artykuł jest jakąś ściemą po prostu, zachęcając to dań białkowych na noc. WIELKA ŚCIEMA DLA LEMINGÓW

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.