wyszukanie zaawansowane

Wirtualny Poradnik

Leczenie depresji dietą

123RF
10.10.2012

Depresja jest chorobą, która wymaga specjalistycznego leczenia – podkreślają lekarze. Jednak zawartość talerza przy depresji jest niezwykle istotna. – Odpowiednią dietą możemy wpłynąć na chandrę czy jesienny spadek kondycji – twierdzi dietetyk Zofia Urbańczyk z Centrum Naturhouse. Przy depresji prawidłowo skomponowany jadłospis może wyraźnie obniżyć ryzyko wystąpienia zaburzeń nastroju i złagodzić przebieg choroby.

„Feeding Minds” to nazwa raportu opublikowanego w Wielkiej Brytanii, dotyczącego związku nawyków żywieniowych z samopoczuciem. Dowiedziono, że w ostatnich latach na Wyspach aż o jedną trzecią spadło spożycie owoców i warzyw, co zakłóciło naturalną równowagę składników odżywczych w naszych organizmach, a w efekcie doprowadziło do większej podatności na depresję, problemy z pamięcią czy inne zaburzenia o podłożu psychicznym.

– Wpływ odżywiania na samopoczucie był już nieraz badany. Udowodniono na przykład, że spożywanie w nadmiarze mięsa wpływa na wzrost napięcia i agresji, a obfite i ciężkie kolacje powodują zaburzenia snu, trudności w zasypianiu i koszmarne sny – mówi doc. Joanna Meder, ogólnopolski koordynator programu zmiany postaw wobec psychiatrii „Odnaleźć siebie”, którego celem jest przełamanie barier społecznych, związanych z leczeniem zaburzeń psychicznych. U osób z chandrą czy depresją odpowiednie nawyki żywieniowe pełnią kluczową rolę na drodze do zdrowia. Prawidłowa dieta podnosi bowiem poziom serotoniny w organizmie, czyli tzw. hormonu szczęścia.



Jeść zdrowo i o stałych porach
– Odpowiednia dieta połączona z aktywnością fizyczną jest dobrą receptą na spadek wigoru, zmiany nastroju i przygnębienie, które dopadają nas zwłaszcza w okresie jesiennym – podkreśla Zofia Urbańczyk z Centrum Naturhouse. I choć sam prawidłowo skomponowany jadłospis nie wystarczy, aby wyleczyć depresję, to może znacząco przyczynić się do pokonania choroby. Podstawą są właściwe nawyki żywieniowe; zdrowe odżywianie pomaga zachować dobrą kondycję, pozytywnie wpływa na wygląd i samopoczucie. – Jedną z najważniejszych zasad jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, najlepiej o tych samych porach – zaznacza Zofia Urbańczyk.

Specjalistka dodaje, że dla prawidłowej pracy organizmu duże znaczenie ma rozpoczęcie dnia od pożywnego śniadania, które napędza przemianę materii i dostarcza składników budulcowych oraz energetycznych. – Pomijanie porannego posiłku może doprowadzić do znacznego spadku glukozy we krwi, co powoduje uczucie rozdrażnienia, osłabia koncentrację i odporność na stres – zauważa dietetyczka. Z kolei doc. Joanna Meder, ogólnopolski koordynator programu „Odnaleźć siebie” twierdzi, że chorym z zaburzeniami psychicznymi, zwłaszcza z tendencją do nastroju depresyjnego, zaleca się dietę lekkostrawną z dużą ilością jarzyn i owoców.

Niezbędne witaminy i pierwiastki
W zbilansowanej diecie, jak podkreśla dietetyk Zofia Urbańczyk, nie może zabraknąć produktów będących naturalnym źródłem witamin, a zwłaszcza D i C, odpowiedzialnych za właściwy poziom serotoniny. Te witaminy znajdziemy w cytrusach, mleku i jego przetworach, rybach, drobiu i jajkach. Istotne są także witaminy z grupy B, usprawniające pracę układu nerwowego – szukajmy ich w kaszy gryczanej, warzywach liściastych, pieczywie razowym i orzechach.

1 2
REKOMENDACJA
2015-12-30 12:15:53
~Keny

~Pol Wypróbuj sobie Licur , stosunkowo nowy produkt na rynku , zaryzykowałam i nie żałuje tego . Ma najlepszą przyswajalność z produktów które zawierają kurkuminę . Mi pomógł już bardzo , lepiej trafić nie mogłam

2015-10-18 00:41:08
~Pol

@Mikus Tabletki to nie wszystko , to nie jest całą dieta , suplement może wspomagać diete ale nie ja zastapic . Poza tym po cholere brac jakies tabletki skoro i tak dzialaja jak zwykla przyprawa , a cena jest nieporównywalna

2015-10-06 00:57:23
~Mikuś

@Amelia Czekać nie musisz , możesz zamówić jakiś tam preparat z USA i po kłopocie tylko wydasz krocie na sprowadzenie go do polski . Bo na chwilę obecną nie znam takiego produktu który jest dostępny na polskim rynku

2015-09-22 15:58:58
~Amelia

Próbowałam wiele diet i cud produktów, które miały pomóc w walce z depresją . Postanowiłam że dam im jeszcze jedną szanse, i tak szukając znalazłam artykuł o kurkuminie i jej wspaniałych właściwościach. Postanowiłam zaryzykować i opłacało się, już po paru tygodniach zauważyłam ogromną poprawę. Zastanawia mnie tylko ile jeszcze będę musiała jeszcze czekać na produkt, który w końcu będzie się dobrze przyswajał ...

2013-10-12 15:11:03
~aśka

Ja jem sniadanie,duzo ryb,orzechow,chodze na gimnastyke i joge,biore regularnie tabletki antydepresyjne i mecze sie z nia 5 lat

2012-10-16 02:15:53
~kelos

Jeszcze bym przy okazji śniadania wspomniał o roli błonnika - pomaga w usunięciu wielu toksyn z organizmu - więc jego roli też bym tutaj nie lekceważył.

2012-10-12 20:59:07
~ssss

to nie od jedzenia zalezy stres, a w jakim srodowisku przebywamy,i jakimi ludzmi sie otaczamy,sytuacje rodzinne ,finansowe,chorobowe,problemy z praca,ploty pomowienia oszczerstwa,a nie jedzenie,jezeli chodzi o figure to po co sie strsowac? jest to do naprawienia,mniej jesc,i chodzic na spacer,brac witaminy i starac sie wysypiac w miare mozliwosci,gorzej jest jak srodowisko w ktorym pracujemy , czy obecnie mieszkamy jest do niczego,wtedy jest gorzej i stres ciezej wyleczyc

2012-10-12 20:00:21
~Józef Czmiel

Karmią nas wiórem i chemią, i żadna dieta tego nie zmieni.

2012-10-12 13:02:06
~asd

Kilku gimnazjalistów naczytało się w google o systemie Berklinsa Rox i chcieliby w jeden wieczór zarobić milion, z takim podejściem lepiej roznoście ulotki za 5zł/h

2012-10-12 12:26:04
~Marta

MASZ FIGURĘ TYPU GRUSZKA CZY JABŁKO NA TEJ DIECIE TO BEZ ZNACZENIA-Sprawdź dlaczego program którego używałam skutecznie pozwolił mi się pozbyć nadwagi i nie pozwolił przytyć ponownie Poznaj moc która drzemie w twoim organizmie. Jedz ulubione dania i chudnij. Czytaj na kilocotydzień.pl) sprawdzony i skuteczny w przypadku kobiet po porodzie. Znakomicie regeneruje organizm i kształtuje sylwetkę

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.