wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Wirtualny Poradnik

Jak przygotować się do sezonu grypowego?

123RF
03.10.2014

Ruch to zdrowie
Jeśli chcemy uniknąć grypy, możemy też zażywać suplementy diety, których nie brakuje w aptekach czy sklepach ze zdrową żywnością. Czego szukać składzie tych produktów? Na przykład jeżówki i aloesu, których działanie immunostymulacyjne jest wykorzystywane od setek lat. Miąższ liści aloesu zawiera wiele cennych związków, m.in.: cynk, magnez, miedź oraz polisacharydy, natomiast jeżówka (znana także pod łacińską nazwą echinacea) pobudza komórki układu odpornościowego do wytwarzania interferonu, który jest naturalną substancją antywirusową.

Na zwiększenie sprawności organizmu przed sezonem grypowym wpływa również ograniczenie używek: alkoholu i papierosów, a także mocnej kawy czy herbaty, a nawet słodyczy.

Duże znaczenie ma też wypoczynek, przede wszystkim sen. Powinniśmy spać co najmniej 7-8 godzin dziennie.

Układ odpornościowy wzmocni także aktywność na świeżym powietrzu. Codzienny spacer dotleni organizm i będzie miał dobroczynny wpływ na komórki. Warto również zacząć odwiedzać siłownię lub zapisać się na zajęcia aerobiku.

Nie zapominajmy o relaksie – w stresujących sytuacjach wydziela się kortyzol, który negatywnie wpływa na nasz układ odpornościowy.

Szczepić czy nie szczepić?
Bezpośrednią ochroną przed grypą jest niewątpliwie szczepionka. Jednak pochodzimy do niej z nieufnością – z tej formy zabezpieczenia antywirusowego korzysta zwykle zaledwie 3-4 proc. Polaków. Wśród większości naszych rodaków wciąż panuje bowiem przekonanie, że tego typu preparaty w niewielkim stopniu chronią przed zakażeniem.


Innego zdania jest  Światowa Organizacja Zdrowia. Z danych WHO wynika, że szczepionka zapewnia 70-90-procentową odporność wśród osób w wieku 18-59 lat. U starszych (powyżej 65. roku życia) i zmagających się z chorobami przewlekłymi serca, płuc, nerek, wątroby, schorzeniami krwi i cukrzycą zaaplikowanie tego preparatu o 60 proc. zmniejsza ryzyko powikłań i aż o 80 proc. – śmierci.

Specjaliści zalecają także, by szczepiono dzieci poniżej dwóch lat, u których system odpornościowym nie jest jeszcze w pełni wykształcony. Przeciwgrypowe szczepionki można podawać maluchom już od szóstego miesiąca życia.

Warto pamiętać, że te środki każdego roku są dostosowywane do szczepów drobnoustrojów, które w kolejnych miesiącach będą się rozprzestrzeniać na świecie. WHO regularnie aktualizuje swoje zalecenia dotyczące składu antygenowego szczepionek przeciw grypie.


 

Rafał Natorski/ep/zdrowie.wp.pl

1 2
REKOMENDACJA
2015-05-15 10:47:07
~Lucyna

ja stosuje wyciąg z grapefruita Citrus Paradisi virde, sam ekstrakt z całego owocu. nie choruje. Poddaje też dzieciom. Szybko, łatwo bo kilka kropelek.

2015-03-04 21:00:50
~Malinówka

no ja np biorę żelazo na odporność a to dlatego, że miałam problem z anemią i nic mi nie pomagało. Ciągle chodziłam zasmarkana i łapałam każdą infekcję. W ogóle na początku nie wiązałam tego z anemią ale badania pozbawiły mnie złudzeń. Zażywam Chelaferr od kilku tyg i czuję się zdecydowanie lepiej. Co więcej, w tym roku nie złapałam jeszcze żadnego dziadostwa :P powoli zapominam co to chusteczka higieniczna :)

2015-03-02 11:10:13
~Mika

Jak tylko rozpoczyna się sezon grypowy wykonuję test na obciążenie organizmu na dlaczegochoruje.info można znaleźć więcej szczegółów. Pozwala mi to na sprawdzenie stanu odporności organizmu i jego zabezpieczenie przed chorobami.

2014-11-28 08:42:08
~Wiola

Widzę Emilka, że mamy podobna apteczkę. Tylko ja podaję dzieciakom Blu kid. Muszę spróbować tego Blu dla dorosłych. Same też musimy o siebie zadbać, nie tylko o dzieciaki. :)

2014-11-20 19:23:57
~gola

miód, pyłek - po prostu naturalnie! Osobiście kupuje z Bartnika Mazurskiego. grypa omija nas wieeelkim łukiem.

2014-11-10 14:10:35
~ALA

Odporność zwiększymy zdrowo się odżywiając. Jeść więcej owoców, warzyw, białka. A nie świństwa, przez które organizm jest słaby i podatny na infekcje. Polecam zdrowe, smaczne odżywianie , dające energie a co najważniejsze białko i witaminy, które są niezbędne do funkcjonowania organizmu zdrowesniadanie.info/gber es ; idealnafigura.COM/GBERES

2014-11-06 16:07:28
~Emilka

Ja wiem że sezon grypowy zaczyna się wraz z intensywna promocją szczepionek przeciwgrypowych. Wtedy do diety włączam suplementy - na odpornosć BluActive i na zatoki SinusSeptan. Człowiek ma spokój aż do wiosny.

2014-10-28 15:21:53
~NP Jolanta

Chcesz się szybko dostać do lekarza specjalisty? POZNAJ Kompleksowy pakiet medyczny Ponad 1000 placówek medycznych w całej Polsce nielimitowana liczba wizyt w pakiecie bez kolejki i bez skierowania Sprawdź zalety Signum teraz! Infolinia Medyczna - 7 dni w tygodniu - 365 dni w roku 3 lekarzy pierwszego kontaktu - do 24h - bez limitu - bez skierowań 24 specjalności lekarskich - do 5 dni, bez limitu, bez skierowań, bezpłatne badania laboratoryjne i diagnostyczne Zdobądź pakiet, zadzwoń

2014-10-25 11:28:28
~krzysztof

Probiotyki myjące przywracają równowagę biologiczną i redukują ryzyko infekcji, wspierają odporność. Dieta bogata w błonnik i prebiotyki stymuluje kolonizację przewodu pokarmowego przez bakterie budujące system immunologiczny. http://vitalkosmety ki.pl

2014-10-07 09:45:36
~ocenleczenie.pl

Przede wszystkim WIETRZCIE MIESZKANIA !!! Naprawdę świeże powietrze bardzo pomaga. Wiele ludzi o tym nie pamięta, warto przed snem porządnie przewietrzyć pokój, w którym się śpi. http://ocenleczenie.pl

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.